tiistai 26. syyskuuta 2017

PAINAJAINEN KOTIMATKALLA

Vihjasin edellisessä postauksessani, ettei kotimatka mennyt kuin Strömssössä. Olipahan tosiaankin aikamoinen kotimatka. Huhhuh.

Olimme viettäneet viikon loman Gran Canarialla, kun oli tarkoitus lähteä kotimatkalle. Lento lähtisi aikataulun mukaan klo 18.30. Meillä oli siis aamupäivä aikaa tehdä jotain kivaa, joten menimme erääseen ostoskeskukseen. 

Lentokentälle tulimme hyvissä ajoin ja samalla palautimme vuokra-auton. Olimme tulleet ajan kanssa, joten oli hyvin aikaa palloilla.
Teimme check-inin tiskillä. Virkailija kysyi ystävällisesti haluaisimmeko laittaa laukut ruumaan, johon emme suostuneet (onneksi).
Turvatarkastusten jälkeen odottelimme kaikessa rauhassa. Lähtöportista ei ollut ilmestynyt vielä tietoa, joten emme voineet muuta kuin odottaa. Suunnittelimme, että Madridissa syömme sitten kunnolla ja nyt pärjätään vain omilla eväillä. 
Mies seikkaili netissä ja minä luin sähkökirjaa. Lähtöportin ilmoittamista siirrettiin, kunnes yhtäkkiä näytöllä luki: ”DELAYED”.
Hetken aikaa meni ihmetellessä, että mitäs nyt. Lento siis myöhästyisi ja lähtisikin klo 20.30 –eli kaksi tuntia myöhemmin! Aloimme laskeskella, mihin aikaan saavumme Madridiin ja aloimme ounastella, että menee todella hilkulle. 

Päätimme siis syödä tässä välissä tukevasti, sillä heti Madridiin päästyämme siihen ei olisi aikaa, vaan pitäisi yrittää ehtiä bussiin.
Menimme pikaruokaketjuun, jossa oli tietenkin aivan jäätävät jonot. Jonossa tuhraantui aikaa paljon enemmän, mitä olimme ajatelleet. Kun lopulta saimme ruoka-annoksemme, piti syödä melko kiireellä, sillä koneeseen nousu oli alkamassa. 
Ihmettelimme myös, kun käytössä oli kaksi porttia yhdelle lennolle… Älkää kysykö, miten tämä on noin niin kuin käytännössä mahdollista, mutta näin siellä kuuluteltiin.
Koneeseen nousu oli yhtä sekasortoa ja siinäkin tuhlaantui kallisarvoista aikaa ainakin vartin verran ellei enemmän. Odottavan aika on pitkä ja hätähousulle ikuisuus. Alkoi näyttää yhä selvemmin siltä, että emme tule ehtimään Madridiin ajoissa klo 23.45 lähtevään bussiimme. 
Lentomatka meni muuten hyvin muutamaa turbulenssia lukuun ottamatta. Kun lopulta saavuimme Madridiin, oli kello jo yli puolen yön. Kaiken kaikkiaan olimme myöhästyneet mojovat 2,5 tuntia ja sanomattakin oli selvää, että emme enää ehtineet bussiimme. 
Kentällä matkustajia vastassa oli kyseisen lentoyhtiön virkailija, joka järjesteli matkustajien asioita. Meidän tapauksessa hän ei voinut auttaa, sillä emme olleet ostaneet ”Bus & Fly” –lippua. Eipä lentolippuja ostellessa tullut pieneen mieleenkään tällainen nevö hööd -vaihtoehto.
Tilanne oli siis se, että olimme menettäneet oman bussimme. Luonnollisesti tuohon aikaan bussiyhtiön lipunmyynti –ja infopiste oli jo kiinni. Automaatista näimme, että seuraava bussi oli loppuunmyyty ja sitä seuraava lähtisi vasta aamulla klo 10 maissa ja sekin Supra eli tavallista bussia paljon kalliimpi vaihtoehto.
Blablacar.es yritimme etsiä ketä vain, joka lähtisi Madridista Zaragozaan. Se ei tietenkään tuottanut tulosta, sillä siihen aikaan kaikki ovat nukkumassa. 
Mietimme hotellimajoitusta, mutta lentokentän "lähellä" oleva hotellit olisivat maksaneet hunajaa. Junakin lähtisi vasta aamulla ja olisi myöskin kallis vaihtoehto.
Kuvitelkaahan itsenne samaan tilanteeseen. Yöllä lentokentällä. Haluat vain päästä kotiin, mutta vaihtoehdot ovat vähissä… Siinä tilanteessa ei paljoa naurata.
Minä olen sikäli kyllä tottunut matkustamiseen ja etenkin lukemattomiin tunteihin kentällä, mutta tällä kertaa en ollut valmistautunut ajatukseen HENKISESTI. Ja sitä, kun on tottunut, että bussit kulkevat tiuhaan, niin tuli vähän puskan takaa, miten vähän aamuyöllä on Madridista busseja Zaragozaan… Siis ei yhtään! 
Meillä oli enää yksi oljenkorsi. Jäimme odottamaan sitä seuraavaa bussia, joka oli loppuunmyyty ja kysyä kuljettajalta apua tilanteeseen. Liputhan meillä oli, mutta siihen bussiin, joka oli jo lähtenyt. 
Oli suuri helpotus, kun pääsimme tähän bussiin. Ei voi kuin kiittää! Olimme niin helpottuneita. Jos emme olisi päässeet tähän bussiin, niin voi vain arvailla, millä ilveellä olisimme päässeet takaisin kotiin. 
Loppu hyvin kaikki hyvin! Mutta ei enää koskaan Iberian lennoille! Ja mikä olikaan myöhästymisen syy? Epäilen vahvasti, että halusivat yksinkertaisesti vain yhdistää kaksi lentoa -matkustajien kustannuksella! Lentäjä kyllä selitti ettei aikaisempi lento ollut ehtinyt Teneriffalta. Enpä usko.  

Onko sinulle sattunut jotain ikävää tai odottamatonta reissun päällä?
post signature

4 kommenttia:

  1. Oho... No jo oli seikkailu. Onneksi pääsitte toiseen bussiin. Ei kyllä tollasessa tilanteessa paljon hymyillyttäis, etenkin jos väsyttää ja on ehkä vähän nälkä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli kyllä oikeasti kurja juttu toi myöhästyminen. Päiväsaikaan se ei ois tuntunut niin pahalta, mutta nyt jäätiin vähän niin kuin heitteille yön selkään, jolloin vaihtoehdot oli vähissä ja väsy painoi. Lentoyhtiön puolelta selitys kuulosti lähinnä tekosyyltä, eikä sieltä saanut minkäänlaista apua. Onneks, onneks päästiin siihen bussiin!

      Poista
  2. Voi kamala! Eipä tuu koskaan ajateltua, että myöhästymiset yötä myöten voi muuten oikeasti tuottaa aika paljon päänvaivaa. Päivällähän ois vaan odottanut seuraavaa bussia; siinä ois luultavasti ollut pari vapaata paikkaa joka tapauksessa. Tosi inhottavaa vielä, jos oikeasti yhdistivät kaksi lentoa matkustajien kustannuksella... Onneks pääsitte siihen bussiin!! Ihana, että on tollasia joustavia kuskeja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Jos ei oltais päästy tohon bussiin, oltais jouduttu palloilemaan ainakin 8 tuntia, jos oltais jääty odottelemaan seuraavaa. Ois ollu aika kauheeta. Onneks tosiaan oli ymmärtäväinen kuljettaja tällä kertaa. :) Tuli pienoisena yllätyksenä, ettei perjantain ja lauantain välisenä yönä kulje busseja useammin. :/ Jep, näin epäilen erittäin vahvasti. En enää halua käyttää kyseisen lentoyhtiön palveluja, jos suinkin mahdollista.

      Poista

Kiitos kommentistasi! :)