tiistai 22. syyskuuta 2015

MATKALLA ESPANJASSA

Road trippimme ensimmäinen etappi oli ihan täällä kotoisassa Espanjassa. Oma matkani ei muuten alkanut ruusuisesti, sillä ollessani Madridin lentokentällä odottamassa bussia, minuun iski kovat kivut. Olin kuin kuoleman porteilla ja pelkäsin kuolevani siihen paikkaan, sillä niin sietämätön kipu oli. Onneksi se lähti yhtä selittämättömästi kuin oli tullutkin, ja pääsin kuin pääsinkin Zaragozaan.

Varsinainen matka alkoi lauantaina 12. syyskuuta. Omalla autolla, ilman aikatauluja. Suuntasimme rannikolle, jossa meillä oli hotellimajoitus puolihoidolla Lloret de Marissa. Se sijaitsee n.6 km päässä Blanesista.

Lauantai meni matkustamiseen, mutta autoillessa se on jopa kivaa. Onneksi ei edes eksytty tai erehdytty pahemmin reitistä. Barcelonan osuus jännitti eniten, mutta hyvin siitäkin selvittiin.

Kaikista parasta oli se, ettei tarvinnut maksaa tietulleja. Valittiin sellainen reitti, jolla onnistuttiin kiertämään ne. Itse asiassa Espanjassa voi aina valita vaihtoehtoisen reitin, jolla välttää tietullit. Tie ei ehkä ole niin leveä ja hieno kuin moottoritie, mutta monesti mielenkiintoisempi.

Matkaeväinä söimme valmissalaatteja, jotka ovat todella näppäriä. Autossa kylmälaukku kulki kätevästi mukana ja kun kylmäkallet sulivat, niin ostimme jäitä. En tiedä miten lie on Suomessa, mutta Espanjassa jäitä myydään joka paikassa kuulemma ihan bensa-asemia myöten. Niin kätevää automatkaa ajatellen!

Lloret de Mar osoittautui yllättävän vilkkaaksi vielä näin syyskuussa. Turisteja oli paljon! Ja parkkipaikkoja aivan liian vähän –tai oikeastaan niitä ei ollut! Parkkihalleja sen sijaan oli ja kuten arvata saattaa, hinnat olivat melko suolaisia. Onneksi saimme vihiä toisenlaisesta ratkaisusta. Saimme jättää auton Mercadonan vartioituun parkkihalliin, kun maksoimme 15€ / viikko. Hyödyntäkää tämä tieto, jos joskus menette Lloret de Mariin.

Seuraavana päivänä oltiin ihan vain rannalla, mutta mentiin myös hotellin uima-altaille polskimaan, nauttimaan saunoista ja porealtaan poreista. Siinä mielin todella kiva hotelli, että oli ne altaat ja saunat. Puolihoito osoittautui hyväksi valinnaksi, sillä illalla ei tarvinnut huolehtia ruoka-asioista.
Rannalla, Lloret de mar.
Blanesissa.
Blanes.
Päiväretki Blanesiin
Maanantaina menimme tutustumaan Blanesiin. Ensin kiersimme sen kävellen ja sitten menimme levähtämään rannalle. Päivä oli tuulinen ja puolipilvinen, mutta hyvin viihdyttiin pari tuntia rannalla. Se oli paljon autiompi verrattuna Lloretiin. Rannalla oleillessa lokki lensi ylitsemme ja kakkendaali plösähti –ei onneksi meidän päälle tai tavaroille, mutta aivan pyyhkeen viereen.

Retkemme kruunasi visiitti kasvitieteellisessä puutarhassa, Marimurtrassa, josta seuraavat kuvat, sekä video!
Kiersimme erilaisissa puutarhoissa. Näimme erään lähteen luona vesikäärmeen. Se oli veden alla pohjassa, eikä liikkunut. Paitsi yhden kerran, kun se halusi piiloutua enemmän.

Tiistaina 15.9. kirjauduimme ulos hotellistamme ja lähdimme kohti Ranskaa, mutta siitä lisää seuraavassa postauksessa...
post signature

1. Ihana tuo mekkonen!

Tosi vehreää tuolla puutarhassa. Meillä on ollut tuollainen kukka kotona joskus vuosia sitten ja kiusasin kasviparkaa aina hipelöimällä sitä... :)

1. Kiitos! Miustakin se on aikas kiva. Ekaa kertaa oli tuolla päällä, vaikka ostin sen vuosi sitten alesta. :D Toi kasvi oli kyl tosi ihana! :) Onpa siulla ollu tosi eksoottinen kasvi. :D

2. Huomenna suuntana Zaragoza, ohjelmassa kahden toisilleen IRL tuntemattoman suomalaisbloggaajan tapaaminen! Lueskelin blogistasi vinkkejä, kiitos niistä! Jos satut olemaan huomenna kaupungilla ja haluat käydä vaikka kahvilla ja jutella suomeksi, niin laita viestiä :)

1. Oi, kuulostaapa mielenkiintoiselta teidän tapaaminen! Kiitos, kun kutsuitte. Olen huomenna kaupungilla aivan keskustan tuntumassa aamupäivällä, mut en tiiä mihin aikaan olisin vapaana. :D Olisi kyllä metkaa törmätä muihin suomalaisiin ja vaikka käyä kahvilla. :) Jos näätte miut, niin huikatkaa! :)