perjantai 8. maaliskuuta 2019

HYVÄÄ NAISTENPÄIVÄÄ –JA KIITOS MIEHILLE!

Vuosi sitten olin pyytänyt tämän päivän vapaaksi töistä. Matkustin Etelä-Teneriffalta Santa Cruziin, Teneriffan pääkaupunkiin. Tiedätkö miksi? Olin sopinut tapaavani erään naiskirjailijan osallistuakseni erääseen tapahtumaan.

Mutta naistenpäivän mielenosoitus pilasi koko homman. Tapahtuma peruttiin, joka tuntui minusta uskomattomalta.

Lehdissä uutisoitiin ”Historiallinen femitistien mielenosoitus”. Naistenpäivänä liikkeellä oli 20.000 naista, enemmän kuin yhtenäkään toisena maaliskuun 8. päivänä millään muulla Kanariansaarella koskaan! 

Muistan hyvin tuon päivän. Menin bussilla Santa Cruziin ja linja-autoasemalta kävellen kohti keskustaa. Jouduin keskelle mielenosoitusta. Naiset yrittivät repiä minutkin mukaan, mutta kun en suostunut, ihmeteltiin miksi. Olin pukeutunut mustaan hameeseen, punaiseen paitaan ja bleiseriin. Siinä hötäkässä hamekin kiepsahti väärinpäin.

Tässä vaiheessa olin vain ärsyyntynyt. Mokoman mielenosoituksen vuoksi oli peruttu tapahtuma. Tapahtuma, jossa olisi ollut naiskirjailijoita.

Mielenosoituksesta huolimatta, päivästäni tuli silti ikimuistoinen. Tapasin kuin tapasinkin naiskirjailijan. Menimme yhdessä syömään ravintolaan ja siitä jatkoimme erääseen kahvilaan. Sitten hänen piti mennä puhumaan radioon ja minä jäin hengailemaan kaupungille. Olimme sopineet vielä yhden tapaamisen illemmalla. Tällä kertaa mukaan tuli eräs mieshenkilö. Tarkoituksenamme oli tutkia hänen kirjoittama tarina ja auttaa häntä parantamaan tekstiä.

Tämä tapahtui tasan vuosi sitten. Nyt naistenpäivänä se tuli mieleeni. Totta kai haluan tasa-arvoa. Totta kai haluan, että me naiset olemme samanarvoisia miesten rinnalla. Mutta en halua erityisoikeuksia vain, koska olen nainen.
Mietin naistenpäivää ja minua naisena. Mieleeni pulpahti miespuolinen mentorini ja miten hän oli tullut elämääni kuin taivaan lahjana. Tajusin, että minun täytyy kiittää miehiä. Mitä olisi elämäni ilman miehiä? Hyvin tylsää.

Kiitos siis mentorilleni, joka on kannustanut minua tällä matkalla, jota kutsun elämänmuutokseksi. Kun minulla on ollut heikko hetki, kilahtaa puhelimeeni viesti ”Sé que tu puedes.” eli suomeksi ”Tiedän, että sinä pystyt”. Ja uskokaa pois, minulla on ollut heikkoja hetkiä –ja paljon! Välillä käperryn itseeni ja surkuttelen, etten saa mitään aikaiseksi, vaikka minulla on kaikki maailman aika käytössäni. Tai miksi en osaa organisoida päivääni ja illalla tuntuu, etten ole saanut paljon mitään aikaiseksi.

Espanjassa tämä päivä tunnetaan myös El Día Internacional de la Mujer Trabajadora eli kansainvälinen työssäkäyvien naistenpäivä. Se muistuttaa pitämään kiinni omista unelmistaan ja taistelemaan. 

Jotenkin vain olen jatkanut, pienin askelin. Jokainen pieni askel on voitto. Ja mentorin apu on ollut korvaamaton. Kutsun häntä mentoriksi, vaikka todellisuudessa hän on ystäväni. Yrittäjänä hän kuitenkin tietää valtavan paljon liikemaailmasta. Ja vaikka hän asuu tällä hetkellä toisella puolen maapalloa, pidämme yhteyttä.

Elämässäni on tietenkin myös muita miehiä. 

Kiitän isääni. Häneltä olen oppinut hetkeen heittäytymisen, spontaaniuden, elämästä nauttimisen ja tietyn iloisuuden.

Kiitän ex-miestäni. Hänen ansiostaan olen paljon parempi versio minusta. Hänen kanssaan kasvoin, opin ja minusta tuli viisaampi.

Kiitän espanjalaista kirjailijaa. Häntä, joka on kannustanut ja kannustaa minua kirjoittamisessa.

Kiitän espanjalaista liikemiestuttavaani. Häntä, jota autan nettisivujen tekemisessä ja saan siten arvokasta kokemusta.

Kiitän Ernest Hemingwaytä. Vaikkei hän enää ole keskuudessamme, on hänen elämänsä ja kirjansa minulle suuri inspiraation lähde. 

Ylipäänsä haluan kiittää kaikkia niitä miehiä, joilta olen saanut jotain positiivista elämääni.

Ystävällinen hymy, katse, oven avaus tai mielenkiintoinen keskustelu. Ne ovat rikkauksia ja piristävät mieltä.  

Ja kyllä: miehetkin ansaitsisivat oman päivänsä kalenteriin. Huomio naiset, se ei olisi pois meiltä.

Samaan hengenvetoon haluan sanoa vielä, että myös naisilta olen saanut paljon. Parhaimmat ystäväni ovat naisia. Heidän kanssaan nauran, iloitsen ja olen oma itseni.

Näen, että miehet ja naiset täydentävät toisiaan. Olemme kuin tiimi. 
Näine ajatuksin haluan toivottaa oikein ihanaa naistenpäivää!

Mitä ajatuksia sinulla on naistenpäivänä? Juhlistatko naistenpäivää?
   post signature
Ps. Fun facts behind the scenes. Minut kutsuttiin osallistumaan tämänpäiväiseen naisten mielenosoitukseen.  Kaikista maailman paikoista se järjestetään aivan minun asunnon vieressä, eli voin joko katsoa sitä ikkunasta tai ottaa osaa. En ole vielä päättänyt, menenkö.Viime syksynä päädyin vahingossa Espanjan televisioon puolustamaan palomiesten oikeuksia tehdä kalenteri, jossa näkyy paljasta pintaa. 

6 kommenttia:

  1. En väitä, etteikö ajatus naistenpäivän takana olisi hyvä ja kannatettava, mutta minusta koko naistenpäivä on silti turhaa vouhotusta. Pitääkö sitä vielä erikseen kuuluttaa, että "Voi meitä naisraukkoja, onneksi meillä on oma päivä..."

    Mut mä olenkin saanut monessa nettitestissä ja muussa hirveän tieteellisessä visassa tulokseksi olevani mies. Viihdyn muutenkin miesten parissa paremmin, koska en vaan ymmärrä naisia. Viimeksi tällä viikolla seurasin sivusta kahden naisen keskustelua, jonka jälkeen toinen tuumi "Pitääkö ton aina olla noin äkäinen ja enkö mä osaa mitään tehdä oikein?" ja mun mielestä toinen osapuoli oli vain tullut tarkistamaan erään asian, että ei tule väärinkäsityksiä.

    Mutta mä olenkin neljän veljen ympäröimä, autoja, jalkapalloa ja lihaa rakastava luolamiesnaishenkilö. Anteeksi jos kategorisoin ja yleistin.

    Mutta hyvää tätä päivää itse kullekin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, tänä päivänä on päiviä vaikka mille ja sehän luotiin hyvän asian puolesta muistuttamaan naisten oikeuksista. Enemmän minua häiritsee, ettei miehille ole omaa päivää, tai on, mutta se ei ole näin tunnettu ja juhlistettu kansainvälisesti.

      Hihi, joo, kyllä minussakin on varmasti aika paljon miestä. :D Joskus naisilla on ihan outoja kärhämöitä.

      Ohhoh, siulla on monta veljeä! :D Täytyy nostaa hattua, että oot kasvanut noin monen veljen keskellä.

      Kiitti! :) Ja mukavaa viikonloppua!

      Poista
  2. Älyttömän mielenkiintoisia ajatuksia, kirjoitit tärkeästä aiheesta!
    Mutta millä tuurilla suunnaton mielenosoitus sattuu samalle päivälle, kun olet menossa katsomaan kirjailijaa ja saanut kaiken järjestettyä vaivalla? Todella huonoa tuuria!

    Olen vähän samoilla linjoilla sekä sinun että Menninkäisen kanssa. Tasa-arvo on toki hyvä asia, mutta minusta naiseuden erillinen korostaminen esim. erilaisten kiintiöiden tai oman päivän avulla tuntuu liioittelulta. Tuohon mielenosoituksen ideologian äärimuotoon liittyen, inhoan tosifeministien uhrimentaliteettia, joka syyllistää kaikkia miehiä. Minä en todellakaan koe olevani minkään patriarkaatin uhri, ja luulen, että moni muu on samoilla linjoilla. Eivät miehet, tai ketkään muutkaan hypi nenille, kun ei anna heidän tehdä niin. Se vaatii selkärankaa.

    Ylipäätään en ymmärrä tarvetta miesten ja naisten vastakkainasettelulle. Sanoitkin hyvin, että täydennämme toisiamme, emme ole vihollisia.
    Sukupuolen ei enää tänä päivänä pitäisi olla minkään suhteen ihmeellinen juttu. Luulisi, että osattaisiin suhtautua rationaalisesti ja ymmärtää, että sillä ei ole esim. tietyn tehtävän hoitamisen kannalta merkitystä.

    Ehkä hieman typerää yleistämistä, mutta henkilökohtaisesti koen miehet yleensä paljon mutkattomammiksi olennoiksi. Toisinaan kiroan ystävättärilleni: "voi että te naiset olette hankalia"... :D

    Oli miten oli, sukupuolella on loppujen lopuksi hyvin vähän tekemistä ihmissuhteen onnistumisen, kyvykkyyden tai luonteenpiirteiden kanssa. Persoona on se, joka ratkaisee.
    Mielestäni olisi kiva, jos naistenpäivän sijaan ryhdyttäisi juhlimaan ihan vain vaikka "ihmisyyden päivää." :D Siitähän tässä elämässä on viimekädessä kysymys - ollaan ihmisiä toisillemme.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoitit todella mielenkiintoisen kommentin! Eipä ole oikeastaan lisättävää, olen ihan samaa mieltä. Toki on maita, joissa vielä pitää tehdä töitä naisen aseman parantamiseksi, mutta Suomessa on asiat hyvällä tolalla. Niin, vastakkainasettelu on typerää, kun lopulta täydennämme toisiamme. No, mutta miehet on mutkattomia. :D Naiset on monimutkaisempia, ja itsekin saatan pohtia liikaa jotain juttua, heh. Kannatan tuota ihmisyyden päivää! Hyvä idea. :) Mukavaa viikonloppua!

      Poista
  3. Hieno kirjoitus! Nauroin kovasti tuolle palomieskalenterille. :D Hyvä, että olet tehnyt oman osuutesi paljaan pinnan näkymiseksi! :D :D :D

    Minustakaan naistenpäivä ei ole Suomessa mitenkään välttämätön. Päivän nimi on kuitenkin kansainvälinen naistenpäivä eikä monissa maissa nautita sellaisista oikeuksista kuin meillä (juuri niin kuin sinäkin edellisessä kommentissasi tuumit), joten varmasti päivä on paikallaan. Ehkä se, että Suomessa naistenpäivä ei ole virallinen pyhäpäivä, viittaa juuri siihen, että emme tarvitse sitä lainkaan yhtä kipeästi kuin monet muut maat. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihihih, niinpä, pitäähän miehilläkin olla samat oikeudet tehdä kalenteri, jos naisetkin voivat. :D Ihan huippua, jos miun kirjoitus onnistui piristämään päivääsi! Ja vau, kiitos kaunis, olen todella otettu kommentistasi, koska miusta sie kirjoitat niin hyvin ja siulla on tosi hyvä blogi. :)

      Niinpä. Ja onhan se naistenpäivä tavallaan muistutus siitä, ettei naisten oikeudet ole aina olleet niin itsestäänselviä ja toisaalta todellakin kurjaa, miten vielä joissakin maissa naisilla ei ole juuri oikeuksia. Mutta onneksi, onneksi, Suomessa ja Espanjassa, on asiat todella hyvin. Voisi jopa sanoa, että Espanjassa niin hyvin, että nainen voisi jopa halutessaan tuhota miehen elämän tyystin. :( Tykkäsin Heidin ehdottamasta Ihmisyyden päivä -ideasta. :)

      Poista

Kiitos kommentistasi! :)