lauantai 8. syyskuuta 2012

SALOUN MATKA

Olipas oikein ihanaa pyrähtää pienellä matkalla –varsinkin, kun kohteena on niinkin ihana paikka kuin Salou unohtamatta muita Costa Doradan (rannikkoalue Barcelonasta alaspäin) upeita paikkoja: La Pineda, Cambrils ja Tarragona.

Menimme Salouhin autolla. Espanjassa moottoriteillä kulkemisesta täytyy maksaa, mutta mepä olimme ovelia ja ajoimme maksuttomilla teillä (carreteras nacionales). Tie oli mutkainen ja siellä kulki paljon rekkoja. Kaksi seikkaa, jotka kannattaa pitää mielessä, jos liikkuu autolla maanteillä.

Reitin valkkasimme Michelin-miehen uskollisella avustuksella: www.viamichelin.es. Todella suositeltava sivusto!

Pikainen perehdytys Micheliin… (jos on jo tuttu juttu, niin siirry suoraan kohtaan Salou)
Elikäs siellä etusivulla on kohta, jonne syöttämällä tarvittavat tiedot, saa näppärästi parhaimman reittivaihdon karttoineen ja päivineen.

Sieltä löytyy siis konkreettisesti seuraavat jutut, jotka selostan tähän. Toki kielen saa vaihdettua, jos haluaa.

Salida: kirjoita tähän lähtöpaikka
Llega: kirjoita tähän määränpää

Valitse auto/moottoripyörä/pyörä/jalankulkija.
Valitse kohta económico (edullinen)
Valitse kohta evitar peajes (vältä tietullit)

Viimeisenä, vaan ei vähäisempänä: klikkaa BUSCAR (etsiä) ja näytölle rävähtää reitti.

Michelin on hyvä apu esim. reittien suunnittelussa ja matkaetäisyyksien tarkistamisessa. Toki Michelinkin voi erehtyä, mutta se on jo melko harvinaista. Meille kävi nyt ensimmäistä kertaa niin (ja minä olen sentään käyttänyt Micheliä jo varmaan valovuosien ajan…), että tämä tyyppi tässä -->

Kuva on lainattu täältä.

oli unohtanut yhden tieosuuden matkan varrelta. Hyvin kuitenkin perille päästiin, olihan meillä mukana myös ihan oikea Espanjan tiekartasto. :)

Salou
Salou on pieni, mutta nätti paikka meren äärellä. Passeig Miramar ja Jaume I ovat varmastikin Saloun upeimpia katuja. Siellä on hienoja suihkulähteitä ja valoesityksiä. Muutakin näkemistä löytyy, josta enemmän www.salou.com –sivustolla. Salou on tunnettu lähinnä PortAventura-huvipuiston ja kahden vesipuiston takia, mutta myös meri ja ranta houkuttelevat ja joka vuosi auringopalvojat kyllä löytävät tiensä sinne.

Saloun hintataso on kohtuullinen, joten merenrantaravintoloihin ja muihin paikkoihin uskaltaa mennä –varsinkin, kun hinnat on selkeästi esillä jo ulkopuolella.

Salou on pieni ja turvallinen. Ei tarvinnut pelätä, että kohta joku on jo ryöstämässä käsilaukkua.
Tämä kuva on lainattu täältä.
Cambrils
Meidän hostelli sijaitsi tällä kertaa Cambrilsin puolella, joka on ihan Saloun vieressä eli käytännössä siis Saloussa (paikan vaihtumista toiseksi tuskin edes huomaa). Yövyimme Hostal Portomarissa, joka on perheyritys. Perheyrityksissä on aina oma viehättävä puolensa, koska ne ovat yleensä pieniä ja asiakkaita kohdellaan hyvin -et ole vain massaa.

Perhe pyörittää myös ravintolaa samassa rakennuksessa. Hostellin hinta-laatusuhde on ok ja sijaintinsakin puolesta varsin hyvä, n.5min meren rannalta.  Hinta oli todella edullinen ja sisälsi aamupalan, joka oli pieni. Suomalaisille asiakkaille varmasti riittämätön, mutta ottaen huomioon todella edullisen huonehinnan, ei ole vara valittaa. Huone oli yksinkertainen, mutta sieltä löytyi kylpyhuone ja jopa pieni parveke. Lakanat ja pyyhkeet sisältyivät hintaan. Miinuspuolena oli himppusen kovantuntuinen patja ja alkuyöstä ovien pauke oli häiritsevää. Hostal Portomar on hyvä vaihtoehto, jos etsii todella edullista yösijaa meren läheisyydestä Saloussa.

Me suuntasimme La Pinedaan, jossa sijaitsee vesipuisto Aquapolis ”Costa Dorada”. Siellä sitten meni koko päivä ja kerron toisessa postauksessa erikseen kyseistä paikasta. Tulossa myös postaus Tarragonasta, jossa kävimme piipahtamassa paluumatkalla.

Niin ja tässä vielä päivän asua kyseiseltä päivältä...

1. Vau, vaikuttaa mukavalta kaupungilta tuokin! ja kiitti Michelinukkeli -vinkistä, en tuota tiennytkään, aika kätevä! Sulle olisi muuten haaste täällä:

2. Kyllä! :) Ja Michelin on tosiaan hyvä apu. Onhan monella tänä päivänä gps:t jo esim. puhelimissa, mutta jos on unohtunu päivittää karttoja tai haluaa säästää akkua, niin Michelin pelastaa. :) Ja muutenkin. Itse oon ainaki tykänny. Oi, kiitos haasteesta, täytyy käydä kurkkaamassa! :)