tiistai 19. marraskuuta 2019

VUOSI TENERIFFALLA

En voi uskoa, että nyt olen ollut Teneriffalla yhtäjaksoisesti yli vuoden. Minun on nyt pakko pysähtyä, hengittää syvään ja pohtia, missä olen ja mihin suuntaan menen. Kun tulin Teneriffalle vuosi sitten, olin vakaasti päättänyt seurata sydämeni ääntä. Päätin omistaa elämäni yksinomaan kirjoittamiselle. Ja niin tein. 
Juuri, kun lentokone oli laskeutunut Teneriffalle, sain masentavan viestin puhelimeeni. Minulla piti olla huone vuokrattuna Santa Cruzista, vaan eipä ollut enää. Amerikkalainen perui sopimuksemme henkilökohtaisiin syihin vedoten.  

Onneksi minulla oli B-suunnitelma. Olin järjestänyt asiani niin, että olisin alkuvaiheessa erään suomalaisnaisen luona koiranhoitajana. Etsin uutta vuokrahuonetta kissojen ja koirien kanssa ja nimenomaan Santa Cruzista. Olin aikaisemmalta Teneriffan pyrähdykseltä todennut, ettei etelä ole minua varten.

Näin alkoi minun eloni tällä saarella ja on aika kurkata, miten minulla menee...

Vuoden aikana minulle on tapahtunut seuraavaa:
Löysin huippukämpän ja huippukämppiksen hyvältä sijainnilta Santa Cruzista.
● Ilmoittauduin kuntosalille, jossa käyn säännöllisesti.
● Sain itselleni oman mentorin.
● Artikkeleitani julkaistiin Suomessa Ilta-Sanomissa ja Karjalaisessa.
● Kirjoitin lukuisia artikkeleita, joita ei kuitenkaan julkaistu. Se sai minut ajattelemaan muita vaihtoehtoja. Halusin edelleen elää kirjoittamisella.
Aloin siis opiskella copywritingia. Olin opiskellut sitä jo aikaisemmin, mutta halusin opiskella lisää ja tulla todella hyväksi.
Piipahdin jouluna Suomessa. Uudeksi vuodeksi tulin takaisin Teneriffalle, jonka vietin kämppikseni kanssa.
● Sain asiakkaita. Olen kirjoittanut verkkosivustoja, uutiskirjeitä ja blogeja.
● Opiskelin hakukoneoptimointia ja nyt osaan kirjoittaa artikkeleita, jotka sijoittuvat Googlen etusivulle. Arvatkaa käytänkö tätä taitoa oman blogini kanssa? En tietenkään, koska minua ei kiinnosta nostaa oman blogini hakukonenäkyvyyttä. Tämä siksi, koska blogini tarkoitus on ollut auttaa minua kehittymään kirjoittajana. Joskus saatan silti tarkistaa, onko jollakin hakusanalla tehty hakuja Googlessa. Vaikka näkisin, että hakuja on 0 kappaletta, teen postauksen joka tapauksessa. 
● Helmikuussa menin Barcelonaan osallistuakseni copywriting-tapahtumaan ja kouluttautuakseni lisää.
● Aloin vaeltamaan aktiivisemmin Teneriffan upeissa maisemissa. Sain upeita ystävyyksiä.
● Koin Santa Cruzin huikeat karnevaalit.
Keväällä jouduin blokkiin, enkä tiennyt, miten edetä. Melkein palasin Suomeen.
● Halusin kuitenkin pitää kiinni unelmastani. Sain uusia projekteja juuri oikeaan aikaan ja selvisin eteenpäin.
● Työskentelin koko kesän tiukasti projektien parissa. Elämäni pyöri vain työnteon ympärillä. No, näin minä ystäviä ja kävin Forestal Parkissa ja rannalla.
● Suoritin kirjoittamis-, minitarina- ja käsikirjoituskurssin.
● Käsikirjoituskurssin myötä näyttelin lyhytelokuvassa.
● Pääsin Jyväskylän avoimeen yliopistoon opiskelemaan kirjoittamisen perusopintoja ja nyt olen suorittanut 5 opintopistettä. Tähän mennessä olen saanut yhden arvosanan ja arvostelun. Ihan hyvin meni, sain 4 ja hyvää, rakentavaa palautetta.
● Olen kirjoittanut minitarinoita ja innostun niistä yhä enemmän. Ystävät ovat kovasti kannustaneet jatkamaan minitarinoiden parissa.
● Pääsin avustajaksi Netflix-sarjaan. Sarjan nimi on The One. Eli sitten, kun sarja joskus tulee ulos, niin koittakaapa bongata minut sieltä.
● Kirjoittamiskurssin hedelmänä syntyi kirja, joka julkaistaan ensi vuonna. Minunkin tarina on siinä mukana. Siitä tarinasta olen tosi ylpeä. Ajattelin jo, ettei opettaja innostunut minun zombieta vilisevästä tarinasta… 
Kirjoittamiskurssilla luin yhden minitarinan. Sen kuultuaan eräs vanhempi mieshenkilö lähestyi ja tarjosi yhteistyötä eräässä teneriffalaisessa lehdessä. Joulukuussa julkaisen kyseisessä lehdessä muutaman minitarinan.
● Tällä viikolla matkustan Sevillaan. Kyseessä ei ole mikään hupimatka, vaan menen kouluttautumaan. Aiheena copywriting.
● Kohta avautuvat minun omat nettisivut, minun omalla nimelläni. Jännittävää. Julkaisen siellä ne kaikki artikkelit, joita en saanut julkaistuksi. 
Kun katson tätä listaa, niin kieltämättä olen saanut asioita aikaiseksi, mutta toisaalta tuntuu, että olisi pitänyt saada aikaan enemmän. Vaikka tässä ajassa olen saanut itselleni uuden ammatin ja voin elää kirjoittamisella. Tilanne elää koko ajan, koska tavallaan olen vielä alussa. Ja silti en kuitenkaan ole. 


Olen ollut freelance kuitenkin kohta jo melkein kymmenen vuotta, mutta nyt ensimmäistä kertaa se on minun päätyö. Voin sanoa, ettei ole helppoa, mutta en tullut tänne luovuttamaan. Kyllä minua silti vähän kirpaisee, etten tänä jouluna pääse Suomeen ollenkaan. Olen kuitenkin varma, että ahkera työnteko palkitaan ja vuoden päästä minun tilanteeni on parempi. Ehkäpä silloin pääsen jopa Suomeen. 

post signature

6 kommenttia:

  1. Huikeeta! Arvasin, että olet puuhannut ja paljon, kun blogissa on ollut vähän hiljaisempaa. Ihana nähdä ja kuulla, että joku uskaltaa tiukasti pyrkiä kohti unelmaansa. Jäin tätä miettimään jo edellisen tekstisi kohdalla. Minäkin niin haluaisin, mutta jäin miettimään, että enhän minä haihattelija edes tiedä, mikä se unelmani on... tai kun niitä on sitten toisaalta niin monta.... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Menninkäinen! Joo, apua, olen potenut huonoa omaatuntoa, etten ole kirjoittanut tänne useammin. Haluaisin kirjoittaa hyödyllisiä ja kiinnostavia postauksia, mutta toisaalta kamppaillut sen kanssa, että kiinnnostavatko tällaiset kuulumispostaukset. Niin, tosiaan itsestä kyllä tuntuu, että olisi pitänyt saada aikaiseksi enemmän. Ehkäpä isot muutokset ottavat aikaa ja toisaalta tuntuu, että elämä on laittanut minut tähän pisteeseen. Kaikki muu, mitä yritin, ei onnistunut. Sitten, kun aloin kirjoittaa, niin johan alkoi tapahtua. :O

      Eikun vain toteuttamaan niitä omia unelmia, ehdottomasti! :) Ettei ainakaan vanhana tarvitsisi surra, ettei edes yrittänyt. Olen ihan varma, että unelmasi toteutuvat, kun vaan laitat energiat siihen. :) Yksi unelma kerrallaan. Mukavaa viikon jatkoa! Ja kiitokset kommentistasi!

      Poista
  2. Mieletöntä lukea tätä postausta, sinä teet, muut haaveilee. Olet mieletön. Alku oli hieman kivikkoinen sen asunnon kanssa, mutta onneksi oli suunnitelma B. Onnea mielettömän paljon kaikista saavutuksista ja kirjasta, ihan mielettömiä uutisia.

    Kivaa marraskuun jatkoa Vivi Vinna. <3

    VastaaPoista
  3. Ooo, kiitos paljon mielettömän ihanasta kommentista, Tiia ihana!! �� Niin, olen kyllä saanut aikaan asioita, mutta tuntuu, että olisi pitänyt saada enemmän aikaan. Mut pääasia, että vaikka hitaasti, niin varmasti. Pikkuisin askelin. Ja juu, on tosiaan ollut vastoinkäymisiä, ei vain tuo asuntoasia. Mutta ei luovuteta! Hyvää viikkoa! T:Vivi Vinna reissun päältä

    VastaaPoista
  4. Miten upeita juttuja vuoteesi on lopulta kertynytkään, onneksi olkoon kaikista saavutuksistasi! Tulevat nettisivut, artikkeleita lehdissä ja teneriffalaislehden kiinnostuminen... hurjan jännittäviä juttuja kaikki! Tuntuu, että monet kokemuksesi ja saavutuksesi ovat yhtä isoa ketjureaktiota, yhtä onnistumista on seurannut toinen ja pian kolmas jne., vaikka välillä kohtaakin vastoinkäymisiä. Toivon sinulle roppakaupalla kirjoitusiloa ja antoisaa opiskelua! <3 Ikävää, että Suomi jää jouluna väliin, mutta toisaalta ehkä niin käy hyvästä syystä: sinulla riittää nyt tekemistä muualla, kun toteutat unelmiasi ja etenet itse luomallasi uralla. Ties mitä kaikkea siihen tuleekaan kuulumaan, kun skaala on jo nyt mukavan laaja (artikkelit, minitarinat, tv-avustus, sarjakuvat ym.). Jään innolla seuraamaan inspiroivia tekemisiäsi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanasta ja piristävästä kommentistasi, Janni. Totta, oikeassa olet, paljon on kertynyt ihania juttuja vuoteen. On tämä ihmeellistä. Vaikka tuntuu, että olisi pitänyt pystyä enempään, niin toisaalta asioita on tapahtunut ja niistä olen kiitollinen. Uskomattomia sattumia yksi toisensa jälkeen, ihan kuin jostain elokuvasta. Tulee mieleen sen vanhan espanjalaismiehen sanat: cuando la mente y el corazon se unen, todo fluye. Vastoinkäymisiä on ollut, mutta olen selvinnyt.Niin, sarjakuvia uusia en ole tehnyt, kun en ole saanut julkaistuksi. Ehkäpä se on sen merkki,että on keskityttävä kirjoittamiseen, jonka osalta olen saanut positiivista vastakaikua. Mukavaa viikkoa! T:Vivi Vinna, reissun päältä Sevillasta

      Poista

Kiitos kommentistasi! :)