keskiviikko 19. joulukuuta 2018

JOULU SUOMESSA PITKÄSTÄ AIKAA –ULKOSUOMALAISEN AJATUKSIA

Yllätys! Tulin takaisin Suomeen. En ole viettänyt Suomessa joulua kokonaiseen neljään vuoteen. NELJÄÄN! En ole nähnyt lunta miesmuistiin. Taikka tuntenut sellaista kylmää, jota pakkaseksi kutsutaan. 
Antakaas, kun selitän… En ole blogiakaan ehtinyt päivittää, kun minulla on mennyt niin lujaa töiden ja opiskeluiden parissa. Siinä olen sitten yrittänyt myös nähdä ystäviäni ja käydä kuntosalilla. Positiivista on se, että minun kovat ponnisteluni ovat tuottaneet tuloksia ja olette itse asiassa saattaneet lukea artikkeleitani lehdissä. 
Sitten takaisin asiaan... Lokakuussa minun piti tehdä päätös joulunvietostani, sillä oli ostettava lentoliput, JOS haluan olla Suomessa. Koska mitä enemmän olisin lykännyt ostopäätöstä, sitä suuremmalla todennäköisyydellä hinnat olisivat karanneet pilviin.

Muistan ne keskustelut niin kämppäkaverini kuin Pamplonassa asuvan ystäväni kanssa.  
Minulla oli periaatteessa kolme vaihtoehtoa.
1.       Viettää joulu Teneriffalla kämppäkaverini kanssa
2.       Viettää joulu Pamplonassa rakkaan ystäväni, hänen poikaystävänsä ja tämän perheen kanssa
3.       Mennä Suomeen oman perheen luokse
Päädyin jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Rahallisesti se oli iso ponnistus, koska joudun tietenkin maksamaan Teneriffan asuntoa, mutta myös lentoliput. Lentolippujen hinnalla olisin saanut muutaman kuukauden ruoat Teneriffalla. 
Mutta elämä on päätöksiä! Päätin, että tämä joulu on tärkeää viettää perheen kanssa. Vaikka totta puhuen ajatus pitkästä matkasta Suomeen, kylmään pohjolaan ahdisti. Se matka on niin pitkä… En tykkää siirtyä paikasta A paikkaan B, vaikka muuten rakastan matkustelua. 
Ostin kuitenkin lentoliput. Minun piti päättää tietenkin myös paluupäivä ja silloin keksin, että teen kompromissiratkaisun: joulu Suomessa, uusi vuosi Teneriffalla. Kämppäkaverini nyökytteli innoissaan: ”hyvä idea!”.
Päätin viedä tämän matkan astetta pidemmälle ja piipahtaa Zaragozassa hakemassa siellä olevia tavaroitani ja nähdä ystäviäni. Muutenhan olisin voinut ostaa suoran lennon Teneriffalta Suomeen ilman Madridissa piipahdusta. 
Lähtö Teneriffalta oli tietyllä tapaa tunteikas ja erityinen. Oli itsenäisyyspäivä, jonka vietin hyvässä seurassa ja seuraavana päivänä oli lento.
Santa Cruz jouluvaloissa.

Zaragozassa viikonloppu meni kuin siivillä ja ennen kuin huomasinkaan, niin olin jo takaisin Madridissa matkalla Suomeen. 
Suomessa olen jatkanut opiskeluita ja töitä. Olen myös ruvennut tekemään videoita espanjaksi, joissa esittelen Suomea ja ne olen sitten jakanut Facebookissa ystävilleni. Olen näyttänyt pimeyttä, lunta, talviaktiviteetteja ja tietenkin kauniita lumisia maisemia. Näen talvisen Suomen kuin ulkomaalaisen silmin. 
Tuntuu käsittämättömältä, että klo 15 aikaan on jo niin hämärää. Pakkanen tuntui aluksi jäätävältä, mutta hiihtolenkin jälkeen totesin sen olevan vain pukeutumiskysymys. Ja joskus se kylmä on myös pääkopassa. Espanjassa, kun on tottunut kuulemaan joka käänteessä valitusta säästä. Onneksi ei sentään enää Teneriffalla, vaan ihmiset ovat oikeasti tyytyväisiä siellä. 
Minun joulu Suomessa tulee olemaan hyvin perinteinen perheen kanssa. Käydään varmastikin hautuumaalla, syödään yhdessä, saunotaan, katsotaan elokuvia. 
Suunnitelmissa on myös nähdä minun lapsuudenajan ystävää, ollaan tunnettu esikoulusta asti.  
Olen ostanut suomalaista suklaata ja glögiä Espanjaan viemisiksi. Näillä näkymin olen siellä ainakin kevääseen asti… Ehkä?
Päässä pyörivät monet eri vaihtoehdot. Mutta niistä lisää jossain tulevassa postauksessa, jos jotenkin saan ajatuksiani järkevään muotoon. 

Miten ja missä sinä vietät joulua?
post signature

2 kommenttia:

  1. Oi miten ihanan talvisia kuvia! On varmasti ihanaa niin monen vuoden jälkeen olla valkeassa hämyisessä joulussa. Kanarian jouluissakin on sitä omaa tunnelmaansa toki, mutta ainakin tauon jälkeen on varmasti mukavaa viettää erilainen joulu.

    Tuli mieleen joulutuomisista, että anna ohjeet glögiin hyvissä ajoin, ettei käy kuin minulle. Vietiin tuomisina yksi joulu glögiä Kanarialle ja seuraavana päivänä anoppi toteaa, että "oli hyvää se mehu". Mietin hetken, tajusin hänen tarkoittavan glögiä ja kysyin että laittoiko siihen vettä, on meinaan tiivistettä. No ei. Entä joitko lämpimänä vai kylmänä. No kylmänä. Että silleen....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Menninkäinen! <3 Varmasti tulee aivan ihana joulu, noh, perinteinen, mutta tekee hyvää pitkästä aikaa. Täällä on aivan ihania talvimaisemia! :) Ja onneksi myös lunta, kylmäkin on peräti -16ºC. :)

      Joo,tästä olikin jo puhetta kämppäkaverin kanssa. Hän halusi joulupukin juomaa ja sit kerroin glögistä. :)

      Poista

Kiitos kommentistasi! :)