tiistai 19. marraskuuta 2013

SEIKKAILU PORTAVENTURASSA

Se oli perjantai-iltapäivä, kun lähdimme reissuun autolla. Oli tarkalleen ottaen kello 18.30, mutta tuntui kuin se olisi ollut todellisuudessa paljon enemmän. Kiitos pimeyden, joka oli laskeutunut kaupungin ylle. Miten ihmeellistä, että Espanjassakin pimeys tulee näin aikaisin!
Suuntasimme kohti rannikkoa, jossa meitä odottaisi ikimuistoinen viikonloppu PortAventurassa. Ja sitä se olikin kaikin mahdollisin tavoin…

PortAventura on valtava huvipuisto, jossa on lukuisia, huikeita laitteita. Viime vuonna siellä kävi n. 3 540 000 henkeä, mikä tekee siitä Espanjan eniten vieraillun puiston. Henkilökohtaisesti PortAventura on miulle se paras huvipuisto.

PortAventuraa kehitetään koko ajan ja vuosittain sinne on tullut laiteuutuuksia. Kuten Shambhala viime vuonna… Shambhala on tarunhohtoinen kuningaskunta, rauhan ja hyvinvoinnin tyyssija. Minä lähdin tuolle tutkimusmatkalle… Menin Euroopan korkeimpaan vuoristorataan (76 m), jossa on Euroopan suurin vuoristoradan lasku (78 m) ja jossa nopeus ensimmäisen alamäen kohdalla on jopa 134 km/h. Olin kauhusta jäykkä ja kiljuin. En uskaltanut mennä enää toista kertaa…
China
Kuvassa kaksi vuoristorataa, Shambhala (harmaa) ja Dragon Khan (punainen).
Sattumalta PortAventurassa oli eräs ystäväpariskuntamme, joten kiersimme puistoa porukalla. Muut menivät vielä useampaan otteeseen Shambhalaan. Sää ei suosinut ekana päivänä, vaan aurinko kiersi meidät melko kaukaa. Vettä tuli kuin saavista. Siksi ei ollut suurempia jonoja, mutta toisaalta osa laitteista oli suljettuina.

Kiersimme puistoa, jossa alueet vaihtuvat teeman mukaan. Sieltä löytyy Välimeri, Polynesia, Kiina, Meksiko ja Villi Länsi (SesamoAventura myös, mutta se on suunnattu lapsille). Meillä oli tuuria ja saimme hotelliksi PortAventuran, josta pääsee suoraan sisälle puistoon. Ystäväpariskunta puolestaan majoittui Hotelli Golden Riverissa, josta on myös suora sisäänkäynti puistoon. Hotellit El Paso ja Caribe sijaitsevat hieman kauempana. Olimme todella kiitollisia kohdallemme osuneesta hotellista, sään ollessa, mitä oli.
PortAventura -hotellista
PortAventura-hotellista
Seuraavana päivänä ei onneksi enää satanut ja loppujen lopuksi kävimme kaikki kiinnostavimmat laitteet läpi. Näimme myös esityksiä, joista nautimme täysin siemauksin. Erityisesti Pasaje Rec, jossa kiersimme Rec-elokuvien innoittamissa näyttämöissä.
Mediterrània, kuvassa näkyy osittain Furius Baco.

Polynesia
Far West
Itse Halloween –teema oli melko heppoinen. Toki, puisto on iso ja on varmasti vaikea koristella sitä. Jos sitä kuitenkin mainostetaan kyseisellä teemalla, niin olisin odottanut enemmän. Enemmän koristuksia, näyttelijöitä puistossa säikyttelemässä vierailijoita… Enemmän Halloween –tunnelmaa! Nyt tuli tunne, että puiston aukioloaikaa on haluttu laajentaa suuremman kävijämäärän toivossa. Tätä aikaisemmin olin kuullut paljon positiivista palautetta PortAventuran Halloweenista, joten kieltämättä miun odotuksetkin oli korkealla.

Reissu oli joka tapauksessa tosi kiva –säästä ja heppoisesta Halloween-teemasta huolimatta. Pääsimme juuri niihin laitteisiin, joihin halusimmekin. Kotimatkalle lähdimme iltapäivällä. Taas kerran yhtä kokemusta rikkaampana.
post signature

1. Vaikuttaa mielenkiintoiselta puistolta...etenkin tuo vuoristorata! Olen aina halunnut päästä ISOON vuoristorataan. Missä tämä puisto on ja paljonko sinne maksaa sisäänpääsy? Tarviko paljon jonotella?

2. Se on mielenkiintoinen puisto! :) Monien espanjalaisten tuttujeni mielestä päihittää Madridin Warner-puiston. PortAventurassa on monia huikeita laitteita (Shambhala, Dragon Khan, Furious Baco, Stampida, Hurakan Condor ja El Diablo -tren de mina) ja joka vuosi tulee joku uutuus. Tuo Shambhala on iso, joten voin suositella siulle PortAventuraa -varsinkin, kun asut melko lähellä! :)

PortAventura sijaitsee Saloussa, reilun tunnin matkan päässä Barcelonan lentokentältä. Autolla on kaikista kätevintä mennä sinne, koska siten ei ole riippuvainen aikatauluista. Mutta sinne on mahdollista matkustaa myös lentäen ja junalla. Minä olen ollut tätä ennen kaksi kertaa aikaisemmin PortAventura kesäaikaan, heinäkuussa ja syyskuun alussa ja silloin puisto oli kyllä aivan täynnä ja odotusajat todella pitkiä, minkä vuoksi piti valita tarkkaan ne laitteet, joissa haluttiin vierailla. Nyt Halloweenina ei tarvinnut odotella juuri mitään ja en ollut koskaan nähny tätä puistoa näin tyhjänä! Tosin meille osui lauantaina niin kökkö sää, että se varmasti vaikutti kävijämäärään ja silloin siellä oli luultavasti vain hotellien asiakkaat. Sunnuntaina oli onneksi parempi sää ja kaikki laitteet toiminnassa, joten päästiin haluamiimme laitteisiin ja jopa monta kertaa. Nämä miun seuralaiset kävi Shambhalassa neljä kertaa! :D Eli Halloween osoittautui tässä mielessä hyväksi ajankohdaksi, mutta veikkaan, että pyhäinpäivänä ja Katalonian ralliviikonloppuna se on ollut tupaten täynnä.

Yhden päivän lippu aikuiselle maksaa 45€ tällä hetkellä. Tuo PortAventuran oma hotelli osoittautui kivaksi vaihtoehdoksi, koska siten saa vierailla puistossa rajattomasti majoittumisen aikana eli jopa lähtöpäivänä, saa runsaan aamupalan ja parkkipaikka on ilmainen. El Corte Inglésillä on kuulemma tuonne hyviä hotelli-paketteja tarjouksessa, jota kautta ystäväpariskunta oli varannut omansa ja saivat valita hotellin. Suosittelen tuota Golden River hotellia, koska se oli sisutettu todella hyvin teeman mukaisesti, kun taas meidän Välimeren hotelliteema oli meille melko tavallinen ja ei mitään ihmeellistä.

3. Mun on pitänyt kommentoida tätä jo vaikka kuinka monta kertaa, mut jostain syystä se on jäänyt, kun sillon kun ensimmäisen kerran luin tän, niin ei ollut aikaa!

Ihan huippua, että kirjoitit tästä. Mä en meinannut pysyä mun penkillä koulussa kun selasin tätä postausta puhelimella, olin niin innoissaan :D Mä oikeasti rakastan tätä huvipuistoa, ja oon varma, että tää on maailman paras! Mä oon käynyt kanssa pari kertaa, viimeksi kuitenkin joskus 5 vuotta sitten. En edes tiennyt, että sinne on tullut tuo uusi vuoristorata, ja aloinkin tän tekstin nähtyäni kattelemaan heti ens kesäksi matkoja Salouhun : D Tyhmää, ettei siihen Salouta lähimmälle lentokentälle mene Suomesta lentoja suoraan. Kiitti ihan kauheasti tästä, en oikeasti malta odottaa että pääsen tuonne taas uudestaan!!

1. Vau, ihan huippukommentti! :) Kiiitos! Menin ihan sanattomaks. Joo, PortAventura kehittyy koko ajan ja joka vuosi sinne tulee joku uutuus. Ihan mahtavaa kuulla, että siekin tykkäät siitä. :) Toivottavasti pääset sinne jo ensi kesänä! :) Siitä tulee varmasti ikimuistoinen reissu. :) Kiitos kommentistasi! Se piristi päivääni!