tiistai 6. toukokuuta 2014

HORCHATA –SIITÄ JOKO TYKKÄÄ, TAI SITTEN EI

Mielipidettänne kaivataan, hoi!
Varmastikin kaikki Espanjassa matkailleet ovat törmänneet sellaiseen juomaan kuin horchata. Se on maakastanjoista/maamanteleista tehty, raikas juoma, joka sopii myös jälkiruoaksi. Se on energiapitoinen ja sisältää runsaasti mineraaleja ja vitamiineja. Se edistää myös ruoansulatusta.

Espanjalaiset nauttivat horchataa vain kesäaikaan. Rantojen läheisyydessä voi nähdä drinkkipaikoissa suuria koneita, joissa sisällä pyörii juoma. Se on luultavammin horchataa ja ehdoton maistiainen jokaiselle Espanjaan suuntaavalle reissaajalle. 

Horchatan juuret ovat syvällä historiassa. Erään legendan mukaan yksi kyläläinen vei juomaa Aragonian kruunun kuninkaalle, Jaime I:lle. Tämä joi samalla ihmetellen suureen ääneen, mitä se mahtaa olla. Tähän tyttö vastasi sen olevan maakastanjamaitoa. Kuningas ei ottanut vastausta kuuleviin korviinsa, vaan huudahti: ” ¡Esto no es leche, esto es oro, chata!” =”Ei tämä ole maitoa, vaan kultaa, tylsä!” Horchata muotoitui sanoista ORO ja CHATA. (Wikipedia)
Kuva on lainattu täältä.
Horchatan maku on varsin pehmeä. Vaikka se näyttää maidolta, niin sitä sen maku ei kuitenkaan ole. Useammin kuin kerran olen kuullut, että siitä joko tykätään tai sitten ei tykätä ollenkaan. Juoma, joka jakaa mielipiteet. Mielenkiintoista, eikö totta? 
 
Tämän pohjalta minulla on teille Espanjassa käyneille muutamia kysymyksiä.
1. Mihin ryhmään sinä kuulut? Pidätkö horchatasta vai et?
2. Jos tätä löytyisi Suomesta, esimerkiksi espanjalaisista ravintoloista, niin tilaisitko? Myös perusteluja olisi kiva kuulla! 

Tätä postausta saa jakaa, koska toivoisin mahdollisimman paljon mielipiteitä!

Miksi asia sitten minua kiinnostaa? Tämä pohdinta lähti yksinkertaisesti liikkeelle siitä, että minulle tarjoutui tilaisuus maistella juomaa –ihan niin kuin legendan kuningas Jaime I:lle! Espanjalaiset haluaisivat tietää suomalaisten rehellisen mielipiteen. 

Minun mielipide on vain yksi monien joukossa. Maistelin kahta horchataa, joista ensimmäinen oli luonnonmukaisesti tehty ja toinen kaupan. Luonnonmukainen oli huomattavasti miellyttävämpi, pehmeänmakuinen juoma. Se näyttää maidolta, mutta maulla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Maku on varsin erityinen, outo suorastansa. Mutta ei paha. Kaupan horchataa en pystynyt juomaan ollenkaan parin ensimmäisen ryypyn jälkeen… Ja nyt jään odottamaan teidän mielipiteitänne!
post signature

14 kommenttia:

  1. Kanarialla ei horchataa juoda (ainakaan yleisesti), joten minulla ei ole testituloksia jakaa tästä aiheesta. Tosin veikkaan, nirso kun olen, että juoma, joka on tehty osaston mantelit/pähkinät aineksista, ei varmaankaan mulle uppoaisi...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ...jatkokommenttina: Perheemme toinen puolikas kertoo mielipiteekseen: "La cosa más asquerosa que he probado." :P

      Poista
    2. Se on kyllä vähän outo juoma. :D Ehkä tosiaan et siitä tykkäisi, mutta maistelemallahan se selviäisi! :D Hauskaa, että miehesi puolestaan on sitä maistellut! :) Kiitos suuresti kommentistasti! :)

      Poista
  2. Mä en osaa päättää, tykkäänkö vai en. Barcelonassa oon maistanut pari kertaa kaverilta ja Valenciassa ollessa mentiin ihan perinteiseen horchateríaan maistamaan ja pienin kupin join yksin, mutten varmaan tilaisi sitä janojuomana yms. ihan vapaaehtoisesti. Sanotaanko näin, että juon jos tarjotaan, mutta monesta vaihtoehdosta tuskin sitä valitsisin. :D Perussa ja Guatemalassa olen juonut jotain vastaavaa, vaikkakin eri nimistä juomaa, mutten tiedä onko kyseessä ihan samoista raaka-aineista valmistettu juoma. Epäilen, että kyseessä on "acquired taste", vähän kuin salmiakki. Jos sitä on lapsesta lähtien juonut, niin varmaan maistuu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miulla on kans vähän samoja fiiliksiä, etten ehkes sitä ostaisi,mutta voisin juoda seurassa tms. Ihan hyvin voi olla mahdollista, että noissa maissa olisi vastaavanlaista juomaa, vaikkei olisikaan ihan presiis samoista raaka-aineista. Joo, toi voi olla paljon mahdollista, että horchata on sellainen juoma! :D Mut hassua, että se tosiaan jakaa hyvin jyrkästi mielipiteet. Minä en vielä ole kuullut yhdestäkään suomalaisesta jolle ei salmiakki maistuisi. Tai sit ei ole vain osunut kohdalle. Mut hassu juttu, jos vois yleistää, niin kaikki suomalaiset rakastaa salmiakkia, kun taas espanjassa puolet rakastaa ja puolet vihaa horchataa. XD Hahaha!

      Poista
    2. Joo, mä itse asiassa tunnen pari suomalaista, jotka ei salmiakista pidä, mutta harvemmassa taitaa olla :)

      Poista
    3. Mä en tykkää salmiakista... :)

      Poista
  3. Minä näin tuota kerran Mercadonassa ja ostin tölkillisen. Juomattahan se jäi. Ihan karseeta! Olisi kyllä mielenkiintoista maistaa sitä luonnonmukaisempaa mitä sinä maistelit :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihi, voin sieluni silmin nähdä siut maistelemassa sitä tölkki-horchataa! :D Joo, ei ollut se kaupan horchata miunkaan mieleen, juomatta jäi. :/ Tuo luonnonmukainen oli parempaa, jotenkin sellainen pehmyt, hento maku, mutta ei sekään herättänyt suurempia tunteinta makunsa puolesta. Tai ehkä sen valtti on siinä, että se on korkeasta energiapitoisuudesta huolimatta melko terveellistä? Joka tappauksessa, suosittelen silti maistamaan. Jos ei muuten, niin ainakin mielenkiinnon vuoksi. :)

      Poista
  4. Vaikka olen Espanjassa lomaillut useampaan otteeseen, niin en ole koskaan maistellut tuota juomaa :) Mutta seuravalla kerralla sitten!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä taas puolestani kokeilin horchataa ollessani Espanjassa ekaa kertaa. :D Kokeile ihmeessä! Mutta muista, ei sitä kaupan, vaan omatekoista. :)

      Poista
  5. Pakkohan sitä oli Valenciassa asuessa maistaa, mutta mä en kyllä tykännyt sitten yhtään.. Enkä ottanut asiakseni opetella, niinkuin en kahvinkaan juontia. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, anteeksi, kun kesti näin pitkään vastata. Olen ollut reissussa, enkä ole päässyt koneelle.Olen nyt siis Suomessa. Kiitos sinulle kommentistasi! Kyllä miusta tuntuu, että ei horchata ainakaan makunsa puolesta vetoa suomalaisiin. :D

      Poista

Kiitos kommentistasi! :)