tiistai 26. syyskuuta 2023

YHTEISASUMINEN PÄÄTTYY – JA NYT KERRON, MITÄ OPIN TÄSTÄ

Monille tämä voi tulla yllätyksenä, mutta olen jälleen kerran suunnittelemassa muuttoa. Vuokrasopimus päättyy tämän kuun lopussa ja sen myötä myös yhteisasuminen. Ja vaikka vuokranantajat olisivatkin valmiit jatkamaan sopimusta, minä en aio jatkaa tässä asunnossa.

Elämässä on joskus hetkiä, käännekohtia ja odottamattomia päätöksiä. Tämä on epäilemättä yksi niistä. On totta, että alussa olin innoissani uudesta kodista. Näkymä ikkunasta oli ihastuttava, kämppis oli mukava, ja vuokranantajatkin vaikuttivat ihanilta ihmisiltä – ja sitä he ovatkin.

Vaikka ulkoisesti kaikki olikin kunnossa, vuoden aikana tapahtui jotain. En osaa tarkalleen selittää, mikä meni lopulta pieleen. Tunsin syvällä sisimmässäni, erityisesti viime aikoina, että kaikki ei ollut kohdallaan. Samalla tuntui siltä, etten ollut koskaan saavuttanut sitä kodin tunnetta, jota olin etsinyt.

Opin tästä yhteisasumisesta paljon. Kokosin tähän vähän omia oppejani ja vinkkejäni yhteisasumiseen. Joten jatka lukemista, jos aihe kiinnostaa tai harkitset yhteen muuttoa. 

Yhteisasuminen ei mennyt niin kuin olin odottanut

Muutin viime vuoden lokakuussa tähän asuntoon yhdessä ystäväni kanssa. Siksi tulikin hieman yllätyksenä, ettei yhteisasuminen ollutkaan niin helppoa. 

Kämppikseni ja minä olemme erilaisia persoonia. Hän kaipasi ehkä enemmän sellaista aktiivisempaa läsnäoloa ja vuorovaikutusta, kun taas minä viihdyin omissa oloissani. Introverttina tarvitsin omaa tilaa.

Olin keskittynyt omiin töihin ja projekteihin. Tai ainakin yritin! Samaan aikaan energia itse talossa tuntui tukkoiselta ja minusta tuntui, että kävin matalalla energialla. 

Se oli jotenkin niin hassua, kun samaan aikaan elin upeaa rakkaustarinaa tapaamani miehen kanssa ja tunsin itseni niin onnelliseksi.

Noh, summasummarum: muut osa-alueet elämässäni kärsivät. Liikkuminen jäi vähemmälle ja en huomioinut ystäviäni tarpeeksi. Vaikka kämppikseni kanssa meillä olikin yhteisiä kiinnostuksen kohteita ja jaoin hänen kanssaan upeita hetkiä, ilmapiiri alkoi rakoilla.

Koska pyrin yhä enemmän kuuntelemaan sydäntäni, päädyin siihen, että minun on aika muuttaa pois. Tämä päätös tuli itsellenikin yllätyksenä. Olin ajatellut, että asiat voisi ratkaista keskustelemalla.

Tämän päätöksen olin tehnyt jo ennen Suomen matkaa ja matkan jälkeen se vahvistui. Mikään ei ollut enää ennallaan. Suomessa olin saanut suru-uutisia sukulaiseni poismenosta, joten kun tulin takaisin olin suru puserossa. 

Sitten tulin vielä enemmän surulliseksi, kun sain tietää kämppikseni koiran poismenosta. Ei ollut enää koiraa, joka olisi tullut iloisesti tervehtimään portista sisään astuessa. Ei enää koiraa, joka lohduttaisi pelkällä läsnäolollaan. 

Mitä opin yhteisasumisesta?

Väärä paikka: Muutin taloon näkemättä sitä fyysisesti. Tämä oli virhe näin jälkikäteen ajateltuna. En kokenut taloa koskaan kodikseni. Olisinko muuttanut taloon, jos olisin nähnyt sen etukäteen? En tiedä, mutta ainakaan sen näkemisestä ei olisi ollut haittaa.

Itsetuntemus: Tämä kokemus auttoi minua ymmärtämään omia tarpeitani ja toiveitani paremmin. Sain vahvistuksen sille, että olen introvertti ja tarvitsen omaa tilaa ja aikaa itselleni.

Vuorovaikutus: Opin, että avoin vuorovaikutus on avainasemassa yhteisasumisessa. Olisi hyvä, jos kämppiksen kanssa olisi ollut vaikkapa yhteisiä ruokailuhetkiä. Meillä noita hetkiä ei ollut juuri koskaan, koska söimme eri aikaan. Niinpä päivän aikana emme olleet juurikaan tekemisissä, kun molemmat olivat omissa jutuissaan.

Kompromissit: Tiesin, että yhteisasumisessa tarvitaan kompromisseja. Ymmärsin, että meillä voi olla erilaisia odotuksia ja tapoja, ja on tärkeää tulla vastaan toisiamme. Niinpä pyrin ottamaan kämppikseni toiveet huomioon, mutta koin, että minun tarpeeni jäivät taka-alalle.

Rajojen vetäminen: kompromissit ovat tärkeitä, mutta myös rajojen vetäminen. Minulle on tärkeää, että yhteisasuminen on reilua molemmille osapuolille. Eli jos laaditaan sääntöjä, ne koskevat silloin molempia.

Oman tilan merkitys: Tunnistin, kuinka tärkeää on olla oma rauhallinen tila, jossa voi rentoutua ja ladata energiaa. Ja ennen kaikkea se, että tila on terveellinen! 

Kun tulin Suomesta, huoneeni yhdessä kaapissa olevat vaatteet olivat kosteita ja parissa takissa oli outoja läikkiä. En tiedä, mitä ne olivat. Hometta? Jouduin taas heittämään vaatteita roskiin. Minulle tuli tunne, ettei tämä ole universuminkaan mielestä minulle sopiva paikka. 

Ystävyyssuhteet: Olen oppinut arvostamaan ystävyyssuhteita enemmän. Nautin yhteisistä ruokailuista ja juhlista. Kuitenkin tässä kesän aikana koin ulkopuolisuuden tunnetta, kun huomasin, että jäin näistä yhteisistä jutuista ulkopuolelle. Minua ei kutsuttu mukaan ja se teki minut surulliseksi.

Uusien mahdollisuuksien etsiminen: Tämä kokemus kannusti minua hakemaan uusia seikkailuja ja mahdollisuuksia elämässäni. Aloin pohtia, voisinko mennä vaikka yhdeksi kuukaudeksi Peruun?

Vinkkejä, kun olet vuokraamassa huonetta tai asuntoa toisen ihmisen kanssa:

1. Käy aina paikan päällä itse tarkistamassa paikka. Luota omiin tuntemuksiisi. Minä tulin tähän vuokralaiseksi näkemättä sitä ollenkaan. Kävin paikan päällä ennen varsinaista muuttoa kerran, mutta olin jo periaatteessa sanonut kyllä. Luotin ystäväni arvioon. 

Talo vaikuttikin täydelliseltä, mutta ajan myötä huomasin, ettei tämä ollutkaan minun paikkani. Sen sijaan ystävälleni se on juuri sopiva. 

Tästä lähtien käyn siis aina tutustumassa tulevaan kotiini ennen kuin lupaan mitään. Tämä oli siis ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun vuokrasin asunnon ilman näkemistä paikan päällä. En tiedä olisiko paikan päällä käynti ennen sitoutumista muuttanut mitään. Ainakaan siitä ei ole haittaa!

2. Keskustelkaa odotuksista, tarpeista ja toiveista

Mitä kämppiksesi odottaa yhteisasumiselta? Millainen hän on kämppiksenä? Mitä toiveita kämppikselläsi on? Kerro myös omat odotuksesi, tarpeesi ja toiveesi. Kerro, millainen olet kämppiksenä.

Tämä auttaa kämppistäsi ymmärtämään sinua. Esimerkiksi minä olisin voinut heti alussa kertoa, että ”Hei, vietän muuten paljon aikaa huoneessani, koska minulla on niin paljon töitä ja kirjoitusprojekteja. Se ei tarkoita, että minulla olisi sinua mitään vastaan, minä vain olen tällainen.”

Olisin voinut myös kertoa, että ”Tykkään käydä yksin lenkillä, mutta yhtä lailla voimme joskus tehdä yhteisiä lenkkejä. Kysy kuitenkin minulta, jos haluat seuraa ja yhteistä tekemistä. Harvemmin tuputan itseäni kenenkään seuraan, vaan toimin melko itsenäisesti.”

3. Kompromissit

Yhteisasumisessa tarvitaan kompromisseja. On tärkeää, että olette tasavertaisia kämppiksiä, eikä niin, että toinen esimerkiksi pomottaa. Jos siis yhteisiä sääntöjä laaditaan, niiden on koskettava molempia osapuolia ja oltava reiluja.

Yhteen muuttaessa yhteiset pelisäännöt ovat tarpeen. 

Ainakin kannattaa huomioida seuraavat:

- miten siivous jaetaan

- miten asumisen kustannukset jaetaan

- milloin vuokranmaksu ja muiden laskujen maksu tapahtuu

- syödäänkö yhdessä vai erikseen

- miten elintarvikkeiden kustannus jaetaan (etenkin jos on jotain yhteisiä elintarvikkeita)

- miten yhteisiä tiloja käytetään

- protokolla vierailijoiden kanssa

- hiljaisuusaika (milloin pyritään välttämään melua ja ylimääräistä häiriöitä)

4. Kommunikointi

Jos huomaat jotain outoa, kannattaa ottaa heti asia esille. Ei kannata odottaa (kuten minä tein) ja toivoa, että asiat paranisivat tai se menisi ohi.

On myös tärkeää kiinnittää huomiota siihen, miten asiat sanoo. Se tunne, minkä luot, sanoessasi jostain asiasta jää mieleen. Ei niinkään se, mitä sanot.

Lopuksi

Nyt edessäni häämöttävät uudet seikkailut ja mietinkin, mitä tulevaisuus tuo tullessaan? Aion ensin muuttaa erään toisen ystäväni luo, paikkaan, jossa olen aiemminkin ollut hoitamassa koiria.

Odotan uutta alkua elämässäni ja luotan siihen, että edessä on jotain parempaa. Tunnen sen. Entä miten suhteeni entiseen kämppikseeni jatkuu?

No, aika näyttää. Toivon, että voimme pitää hyvät välit, vaikka yhteiselo ei mennytkään odotetusti. Onhan meillä yhteisiä ystäviäkin.

post signature

2 kommenttia:

  1. Mä oon sanonut aikanaan ja niin sanoi edesmennyt tätinikin, että: "Sun kanssa ei kyllä kuka vaan pystykään asumaan..." Ja se on ihan totta. Kun muutin Jklään opintojen perässä, mun PARAS kaveri (12 vuotta) oli mun kanssa siellä ekan viikon, kun hänen opinnot ei ollut vielä alkaneet ja meillä meni sen viikon aikana hermot toisiimme. Tosin silleen sivistyneesti ja yhdessä naureskellen, että tää yksi viikko riitti!

    Toisen kaverin kanssa oltiin viikko lomalla Kanarialla 18-vuotiaina ja sama juttu.

    Mutta keskustelu, avoimuus ja yhteiset pelisäännöt on tässä(kin) asiassa tärkeitä. Toivottavasti löydät uuden kivan ja sun näköisen asunnon ja kaveruutenne kämppiksesi kanssa säilyy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yhteisasuminen ei ole aina helppoa, kuten siun ja miun tapauksissa tuli ilmi. Luulen, että meillä jokaisella on omat "erityispiirteet" ja ne sitten joko käy yksiin tai ei. Yhteisasumisessa ne piirteet korostuu. Näin luulen.

      Niin, katsotaan, miten ystävyydelle käy. Ainakin tämä kokemus sai pohtimaan, mitä todellinen ystävyys on.

      Kyllä, pitää toivoa, että löytyisi vihdoinkin minulle sopiva paikka. Olen muuttanut Teneriffalla jo niin monta kertaa, että alkaa jo pikku hiljaa riittämään. Kyllä mielestäni ansaitsisin jo sellaisen pysyvämmän paikan. :D

      Poista

Kiitos kommentistasi! :)