Olimme viettäneet viikon loman Gran Canarialla, kun oli tarkoitus lähteä kotimatkalle. Lento lähtisi aikataulun mukaan klo 18.30. Meillä oli siis aamupäivä aikaa tehdä jotain kivaa, joten menimme erääseen ostoskeskukseen.
Lentokentälle tulimme hyvissä ajoin ja samalla palautimme vuokra-auton. Olimme tulleet ajan kanssa, joten oli hyvin aikaa palloilla.
Teimme check-inin
tiskillä. Virkailija kysyi ystävällisesti haluaisimmeko laittaa laukut ruumaan,
johon emme suostuneet (onneksi).
Turvatarkastusten
jälkeen odottelimme kaikessa rauhassa. Lähtöportista ei ollut ilmestynyt vielä
tietoa, joten emme voineet muuta kuin odottaa. Suunnittelimme, että Madridissa
syömme sitten kunnolla ja nyt pärjätään vain omilla eväillä.
Mies seikkaili netissä
ja minä luin sähkökirjaa. Lähtöportin ilmoittamista siirrettiin, kunnes
yhtäkkiä näytöllä luki: ”DELAYED”.
Hetken aikaa meni
ihmetellessä, että mitäs nyt. Lento siis myöhästyisi ja lähtisikin klo 20.30 –eli
kaksi tuntia myöhemmin! Aloimme laskeskella, mihin aikaan saavumme Madridiin ja
aloimme ounastella, että menee todella hilkulle.
Päätimme siis syödä
tässä välissä tukevasti, sillä heti Madridiin päästyämme siihen ei olisi aikaa,
vaan pitäisi yrittää ehtiä bussiin.
Menimme pikaruokaketjuun,
jossa oli tietenkin aivan jäätävät jonot. Jonossa tuhraantui aikaa paljon
enemmän, mitä olimme ajatelleet. Kun lopulta saimme ruoka-annoksemme, piti
syödä melko kiireellä, sillä koneeseen nousu oli alkamassa.
Ihmettelimme myös, kun käytössä oli kaksi porttia yhdelle lennolle… Älkää kysykö, miten tämä on
noin niin kuin käytännössä mahdollista, mutta näin siellä kuuluteltiin.
Koneeseen nousu
oli yhtä sekasortoa ja siinäkin tuhlaantui kallisarvoista aikaa ainakin vartin verran ellei enemmän.
Odottavan aika on pitkä ja hätähousulle ikuisuus. Alkoi näyttää yhä selvemmin siltä, että emme tule ehtimään Madridiin ajoissa
klo 23.45 lähtevään bussiimme.
Lentomatka meni
muuten hyvin muutamaa turbulenssia lukuun ottamatta. Kun lopulta saavuimme
Madridiin, oli kello jo yli puolen yön. Kaiken kaikkiaan olimme myöhästyneet
mojovat 2,5 tuntia ja sanomattakin oli selvää, että emme enää ehtineet
bussiimme.
Kentällä matkustajia
vastassa oli kyseisen lentoyhtiön virkailija, joka järjesteli matkustajien
asioita. Meidän tapauksessa hän ei voinut auttaa, sillä emme olleet ostaneet ”Bus
& Fly” –lippua. Eipä lentolippuja ostellessa tullut pieneen mieleenkään tällainen nevö hööd -vaihtoehto.
Tilanne oli siis
se, että olimme menettäneet oman bussimme. Luonnollisesti tuohon aikaan bussiyhtiön
lipunmyynti –ja infopiste oli jo kiinni. Automaatista näimme, että seuraava
bussi oli loppuunmyyty ja sitä seuraava lähtisi vasta aamulla klo 10 maissa ja
sekin Supra eli tavallista bussia paljon kalliimpi vaihtoehto.
Blablacar.es
yritimme etsiä ketä vain, joka lähtisi Madridista Zaragozaan. Se ei tietenkään
tuottanut tulosta, sillä siihen aikaan kaikki ovat nukkumassa.
Mietimme hotellimajoitusta, mutta lentokentän "lähellä" oleva hotellit olisivat maksaneet hunajaa. Junakin lähtisi vasta aamulla ja
olisi myöskin kallis vaihtoehto.
Kuvitelkaahan
itsenne samaan tilanteeseen. Yöllä lentokentällä. Haluat vain päästä kotiin, mutta
vaihtoehdot ovat vähissä… Siinä tilanteessa ei paljoa naurata.
Minä olen sikäli
kyllä tottunut matkustamiseen ja etenkin lukemattomiin tunteihin kentällä,
mutta tällä kertaa en ollut valmistautunut ajatukseen HENKISESTI. Ja sitä, kun
on tottunut, että bussit kulkevat tiuhaan, niin tuli vähän puskan takaa, miten
vähän aamuyöllä on Madridista busseja Zaragozaan… Siis ei yhtään!
Meillä oli enää
yksi oljenkorsi. Jäimme odottamaan sitä seuraavaa bussia, joka oli loppuunmyyty
ja kysyä kuljettajalta apua tilanteeseen. Liputhan meillä oli, mutta siihen bussiin,
joka oli jo lähtenyt.
Oli suuri
helpotus, kun pääsimme tähän bussiin. Ei voi kuin kiittää! Olimme niin
helpottuneita. Jos emme olisi päässeet tähän bussiin, niin voi vain
arvailla, millä ilveellä olisimme päässeet takaisin kotiin.
Loppu
hyvin kaikki hyvin! Mutta ei enää koskaan Iberian lennoille! Ja mikä olikaan myöhästymisen syy? Epäilen vahvasti, että halusivat yksinkertaisesti vain yhdistää kaksi lentoa -matkustajien kustannuksella! Lentäjä kyllä selitti ettei aikaisempi lento ollut ehtinyt Teneriffalta. Enpä usko.
Onko sinulle
sattunut jotain ikävää tai odottamatonta reissun päällä?
Oho... No jo oli seikkailu. Onneksi pääsitte toiseen bussiin. Ei kyllä tollasessa tilanteessa paljon hymyillyttäis, etenkin jos väsyttää ja on ehkä vähän nälkä...
VastaaPoistaOli kyllä oikeasti kurja juttu toi myöhästyminen. Päiväsaikaan se ei ois tuntunut niin pahalta, mutta nyt jäätiin vähän niin kuin heitteille yön selkään, jolloin vaihtoehdot oli vähissä ja väsy painoi. Lentoyhtiön puolelta selitys kuulosti lähinnä tekosyyltä, eikä sieltä saanut minkäänlaista apua. Onneks, onneks päästiin siihen bussiin!
PoistaVoi kamala! Eipä tuu koskaan ajateltua, että myöhästymiset yötä myöten voi muuten oikeasti tuottaa aika paljon päänvaivaa. Päivällähän ois vaan odottanut seuraavaa bussia; siinä ois luultavasti ollut pari vapaata paikkaa joka tapauksessa. Tosi inhottavaa vielä, jos oikeasti yhdistivät kaksi lentoa matkustajien kustannuksella... Onneks pääsitte siihen bussiin!! Ihana, että on tollasia joustavia kuskeja :)
VastaaPoistaNiinpä! Jos ei oltais päästy tohon bussiin, oltais jouduttu palloilemaan ainakin 8 tuntia, jos oltais jääty odottelemaan seuraavaa. Ois ollu aika kauheeta. Onneks tosiaan oli ymmärtäväinen kuljettaja tällä kertaa. :) Tuli pienoisena yllätyksenä, ettei perjantain ja lauantain välisenä yönä kulje busseja useammin. :/ Jep, näin epäilen erittäin vahvasti. En enää halua käyttää kyseisen lentoyhtiön palveluja, jos suinkin mahdollista.
Poista