tiistai 11. syyskuuta 2018

IDÄSTÄ LÄNTEEN JA LÄNNESTÄ ETELÄÄN

Tässä tuli kierrettyä puoli-Suomea. Matkani ensimmäinen etappi alkoi kauniista Pohjois-Karjalasta Vaasaan, Suomen aurinkoisimpaan paikkaan.

Oli jännä tunne istua bussissa. Katsella, miten metsäiset vaaramaisemat vaihtuivat yhä avarampaan ja ”ei-niin-metsäiseen”-maisemaan. Pohjanmaalla on niin ”aakkeeta laakkeeta”.

Lähdön hetkellä iski pieni haikeus. Taas olen menossa, mihin joudun, mitä minulle tapahtuu? Olen silti varma, että tämä on oikea päätös. Matka Espanjaan on juuri sitä, mitä tarvitsen. Tarkoitus on olla poissa vain kolme kuukautta ja Suomeen olen vahvasti tulossa joulun tienoilla.

Vaasassa minua oli vastassa ystäväni. Kävimme ostoskeskuksessa ja ruokakaupassa. Heti kättelyssä kuulin vieraita kieliä, ruotsia ja espanjaa. Ilmassa oli kansainvälisyyden tuntua!

Kun ystäväni ehdotti Strömsöön tutustumista, minulta loksahti suu auki. Olenkohan ainut suomalainen, joka ei ole tiennyt Strömsön olemassaolosta?

 ”Ei mennyt niin kuin Strömsössä”
Menimme kuuluisan sanonnan alkulähteelle, Strömsöön. Siellä Yle on kuvannut tv-ohjelmaa erilaisista kodinaskareista puutarhanhoidosta ruoanlaittoon. Ohjelmassa kaikki on mennyt aina suunnitelmien mukaan, mistä itse sanontakin on syntynyt.

Sää oli aivan täydellinen ja siellä on paljon mielenkiintoista nähtävää. Kaikki meni, kuten suunnittelimmekin. NOT! Kun otimme kuvia, minun paidan ensimmäinen nappi oli auennut. Piti ottaa uudet kuvat, tällä kertaa nappi kiinni. Epäselväksi myös jäi, olisiko sisälle saanut mennä? Ulkoalueella kiertely tosin riitti meille vallan hyvin, sitten tuli jo kiire syömään. 




Vaasa
Vaasassa parasta olivat huikeat auringonlaskut ja kauniit maisemat. Ihana kaupunki, josta ei auringonpaistetta puutu. Illalla menimme ravintolaan ja sieltä vielä drinkille toiseen paikkaan.

En ole nähnyt missään niin upeita auringonlaskuja kuin Suomessa ja juurikin Vaasassa.







Helsinki
Vaasan visiittini jäi erittäin lyhyeksi. Maanantaina tulin ja jo keskiviikkona minun täytyi jatkaa matkaa Helsinkiin ja sieltä suoraan lentoasemalle, sillä minulla oli lento Espanjaan torstai-aamulla.

Helsinkiin menin bussilla. Tuolla matkalla tutustuin erääseen minua vanhempaan oikein mukavaan naiseen ja selvisi, että hänkin oli menossa lentoasemalle! Menimme lopulta yhtä matkaa.

Sitten keskustelu sai yllättävän käänteen…

Paljastui, että hän on lukenut minun sarjakuviani! Eikä siitä ole edes kovin pitkä aika. Olin aivan äimänkäkenä, että oikeasti? En tosiaan ole julkaissut mitään pitkään aikaan. Minun sarjakuvat olivat joitakin vuosia sitten Ilta-Sanomissa. Paljastui, että hän on säilyttänyt noita vanhoja lehtiä mökillään ja minun sarjakuva jäivät mieleen. Lisäksi hän kertoi pohtineensa "kukahan näitä tekee?" ja "ettei voinut arvata törmäävänsä niiden tekijään elävässä elämässä".

Tuon naisen tapaaminen juuri tällä hetkellä tuntui tärkeältä, koska minulla alkaa elämässä mielenkiintoinen vaihe. Hänen kohtaamisestaan sain ikään kuin voimaa ja uskoa jatkaa taiteen parissa. Jos vaikkapa minun sarjakuvat tai tekstit tuottavat iloa edes yhdelle ihmiselle, niin sittenhän olen onnistunut.

Espanjassa olen kuukauden reissussa ystäviäni tavaten, minkä jälkeen menen Teneriffalle ainakin pariksi kuukaudeksi. 

Näine ajatukseni lähden tästä syömään ja sitten lenkille. Olen vielä Pamplonassa. Seuraava postaukseni kertoo juuri tästä Pamplonan vierailusta, joten olkaas kuulolla!
post signature

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! :)