keskiviikko 27. tammikuuta 2016

KYSY MINULTA ESPANJASTA –VASTAUKSET OSA II

Tämänkertaisessa postauksessa pureudumme espanjalaiseen koulujärjestelmään. Tätä varten haastattelin espanjalaisia, utelin heidän koulutiestään ja lisäksi etsin tietoa internetistä.

Joskaan internetissä tietoa oli hyvin pintapuolisesti ja enemmän jouduin tosiaankin turvautumaan espanjalaisiin kavereihini. Taustalla on myös oma Au Pair-kokemukseni, josta sain ensikosketukseni espanjalaiseen koulutusjärjestelmään. 

Peruskoulu
Espanjalaisista suurin osa aloittaa koulun 3-vuotiaana. Sitä ennen ollaan oltu joko kotiäidin / isovanhempien hoidossa tai päivähoitopaikassa (guardería). Espanjassa työssäkäyvät äidit voivat olla 16 viikkoa lapsen kanssa saaden tuolta ajalta palkkaa. Tuon ajan voi jakaa myös vauvan isän kanssa. Laki koskee myös adoptiolapsia. Lain mukaan on mahdollista erilaiset järjestelyt. Ainoa asia, mikä on pakollista, niin äidin täytyy olla poissa töistä kuusi viikkoa, jotta hän ehtii toipua täysin synnytyksestä. 

6-vuotiaana alkaa pakollinen peruskoulu (ESO), joka jatkuu aina 16-vuotiaiksi asti. Se on ilmainen, jos se on julkinen. Espanjassa on lukuisia kouluja, jotka voidaan jakaa siis julkisiin ja yksityisiin sekä ’concertado’-kouluihin, jossa on piirteitä noista molemmista ensiksi mainituista. Yksityinen koulu on maksullinen. Koulujen kirjosta löytyy esim. uskonnollisia ja kaksikielisiä kouluja. Kirjat täytyy ostaa itse. Espanjassa on ollut aikakausia, jolloin kirjat on annettu ilmaiseksi. Koulupuku voi olla käytössä kouluissa, mutta on myös kouluja, joissa ei ole koulupukupakkoa. Sitä en tiedä onko koulupuku miten yleinen käytäntö.

Koulupäivän pituus on tavallisesti klo 9-12 ja 15-17, joskin voi vaihdella riippuen kaupungista / kylästä. Esimerkiksi Zaragozassa koulupäivä on ennen ollut klo 9-12.30 ja 15.30-17. Välissä on siis kolmen tunnin tauko, jolloin on ruoka-aika. Osa syö koulussa ja osa kotona. Siestaa lapset eivät ota, sillä kouluissa ei ole tiloja siihen. Ylijäävä aika käytetään opiskeluun. Paikalla on ohjaaja tai opettaja, joka pitää lapsia silmällä.

Koulurakennuksista sen verran, että Espanjassa ne ovat aina suljettuja rakennuksia. Niissä on aidat tai sisäpiha. Se on turvallisuuskysymys, kun on paljon lapsia ja halutaan taata jokaisen turvallisuus. Vanhemmat vievät lapsen kouluun ja hakevat. Joissakin rikkaimmissa perheissä voi olla Au Pair. 
Esimerkki koulusta, jossa piha on aidattu.
Itse olin aikoinani juurikin Au Pairina Espanjassa, Madridissa. Se oli erittäin opettavaista aikaa minulle. Silloin kiinnitin huomiota koulupäivän pituuteen. Lapset tuntuivat paljon meluisimmilta kuin mitä itse muistelen olleen omina kouluaikoina Suomessa. Huomasin, että koulureput kaikkine kirjoineen painavat melkoisen paljon. En siis ihmettele yhtään, että nykyään monilla koululaisilla on vedettävä reppu ja siinä pyörät. 
 
Kaupungissa asuessa olen huomannut, että espanjalaisille on tavallista auton / bussin käyttö, vaikka matka olisi kävellen sopivan pituinen. Ei siis vain lapsiperheissä, vaan yleensäkin. Ei ole tällaista suomalaista mentaliteettia, että jos voidaan mennä kävellen, niin mennään. Toisaalta Espanjassa on totuttu siihen, että kaikki on lähellä. Itsekin olen omassa lähiössäni huomannut, miten kaikki palvelut ovat lähellä ja oikeastaan tarvetta esim. keskustaan menemiselle ei juuri ole. 

Peruskoulun jälkeen
Peruskoulun jälkeen voi valita, miten jatkaa. Vaihtoehtoja on bachillerato, joka vastaa lukiota. Sitä opiskellaan Instituto de Educación Secundaria (I.E.S). Tämän vaihtoehdon valitsevien täytyy erikoistua valitsemalla esimerkiksi tieteet. Eli jo tässä vaiheessa on hyvä tietää, mitä jatkossa haluaa opiskella.

Toinen vaihtoehto on mennä ammatilliseen koulutukseen, jonka jälkeen voikin siirtyä työelämään tai jatkaa ammattikorkeakoulussa. 

Ne, jotka ovat valinneet bachilleraton, jatkavat joko yliopistoon (universidad) tai ammattikorkeakouluun (escuela profesional superior). Kaikki ammatilliset koulutukset sisältävät työharjoittelun. Työharjoittelusta ei makseta palkkaa.

Valmistumisen jälkeen on aika suunnata työelämään, jota käsittelen seuraavassa Kysy minulta Espanjasta -postauksessa. 

Onko sinulla kysyttävää / kommentoitavaa /lisättävää postaukseen liittyen? Yllättikö sinua jokin asia?

Ja toki, jos mieleen pulpahti joku kysymys Espanjaan liittyen, niin laita tulemaan. Vastaan mielelläni!
post signature

4 kommenttia:

  1. Kanarialla on julkisissakin kouluissa ensimmäisillä luokilla (en muista mille luokka-asteelle asti) käytössä koulupuvut. Ja koulupuku tarkoittaa kaikilla samanlaista verkkaria ja t-paitaa.

    Openäkökulmasta voisin sanoa, että luokalle jääminen on paljon yleisempää kuin Suomessa. Erityisopetus-, tuki- ja avustajaresursseja ei ole käytössä niinkuin Suomessa.
    Espanjassa ei myöskään tuijotella niin paljon koulu(tus)papereita kuin Suomessa ja työtä voi saada ilman titteliä ko. alalta. Tottakai papereiden kanssa mahdollisuudet ovat paremmat, mutta paperittomia hakijoita ei saman tien sysätä pois laskuista työntekijöitä haettaessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos, korjaan sen tuohon tekstiinkin. :D

      Joo, tuosta en osaa sanoa mitään. Jos on totta tuo luokalle jääminen, niin aika yllättävä tieto ja toisaalta ei. :P

      Hassua, miulla on ihan päinvastainen kokemus noista koulutuspapereista ja titteleistä (titulos). Täällä on törmänny siihen, että pyydetään jos jonkinmoista todistusta, etenkin enkun kielessä. Ja auta armias jos ei löyvy, niin on tosi pienet mahdollisuudet päästä ehkis haastatteluun. Siitä on tullu jopa ongelma täällä, kun tosiaan tuijotetaan sitä paperia, niin sit käy niin, että vaikka on se "todistus", niin eipä osaa oikeasti englantia. Ja ne joilla ei oo todistusta, niin osaavatkin sitä! :P Ja toisaalta onpa myös käynyt niinkin, että joku on voinut olla liian kouluttautunut, niin sitten voi mennä työpaikka ohisuun, kun haastattelija pelkää oman paikkansa puolesta... että toinen oliski parempi! :P Eli ei kovin "rehellisin" perustein valita töihin.

      Poista
  2. Hei, tätä oli tosi mielenkiintoista lukea! Mulla au pair -lapset pääsevät koulusta just siinä 16 ja 17 aikoihin ja nuorempi on vasta neljävuotias eli siinä kyllä venyy päivät hirveän pitkiksi ja lapsista huomaa että aika ylikierroksilla käydään välillä. Oon myös huomannut, miten kahdeksanvuotiaalla on luonnontieteitä yms. englanniksi ja asiasisällöt sekä termistö on osittain todella haasteellista. Oon muun muassa auttanut opettelemaan aivopuoliskojen työnjakoa, erityyppisiä luita ja hedelmöittymistä. En kyllä itse muista opiskelleeni etenkään aivoja noin tarkkaan ennen lukion psykologian kurssia, joka sekin oli valinnainen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla! :) Joo, noi päivät tahtoo olla tosi pitkiä... :P Itse yllätyin tuosta siesta-jutusta. Onpas kyllä todella haasteelista. Kummalista, koska ei se enkun taso oo täällä kovin hyvä ja miten voi motivoida opiskelemaan kieltä, jos jo noin pienille laitetaan noin vaativaks... :P Kiitos kun kommentoit! :)

      Poista

Kiitos kommentistasi! :)