maanantai 29. huhtikuuta 2019

WEBINAARI TULOSSA -EHKÄ?

Muistatteko, kun joku aika sitten mainitsin, että minut oli kutsuttu puhujaksi erääseen tapahtumaan Lanzarotelle, Espanjaan?

Kaikki alkoi siitä, kun olin mukana eräässä yrittäjyystapahtumassa noin kuukausi sitten. Tapasin siellä erään liikenaisen. Juttelimme asiakaspalvelusta. Siitä, millaisia kokemuksia esimerkiksi minulla on ollut niin asiakkaana kuin asiakaspalvelijana. Hän ei epäröinyt hetkeäkään kutsua minua siltä istumalta puhujaksi, enkä minä ehtinyt räpäyttää silmäänikään, kun huomasin vastanneeni: ”Totta kai”.

Vaikka sen jälkeen olimme yhteydessä, ei tapahtumalla ole vieläkään lukkoon lyötyä päivämäärää. En tiedä järjestetäänkö tapahtumaa lopulta ollenkaan.

Se kuitenkin iski minuun pienen kipinän.
Minulla on siis niin paljon kokemuksia, tarinoita, oppeja. Tunnen olevani luontainen tarinankertoja. Olen nainen, joka haluaa kehittyä niin ihmisenä kuin oman alansa asiantuntijana. Tästä oppimisen halusta, tahdosta auttaa muita, minulle tarjoutui tilaisuus järjestää webinaari. On vain yksi pieni mutta… En ole koskaan elämäni aikana järjestänyt yhden yhtä!!!

Sen sijaan olen itse ollut hyvin monessa webinaarissa mukana ja rakastan niitä. Siksi koska niistä yleensä saa jotain todella hyödyllistä tietoa. Siksi, koska etenkin live-webinaareissa voi olla vuorovaikutuksessa järjestäjän kanssa. Webinaareissa järjestäjä myös tekee tarjouksen jostain omasta verkkokurssistaan, jossa innokkaimmat voivat syventää omaa osaamistaan ja oppia järjestäjältä. Ehkä ei siis tule yllätyksenä, että olen todella koukussa tällaisiin kursseihin. Minusta verkkokurssit ovat parhautta. Ne perustavat usein järjestäjän omaan kokemukseen. Koska mikään koulu ei valmista siihen elämänkouluun.

Ja uskon vahvasti, että jokaisella meillä on jotain, jota voimme opettaa. Jotain, jota voimme jakaa. Jotain, josta kertoa. Ja jotain, jota voimme oppia muilta.
Siitäpä se ajatus sitten lähti…

Haluaisinkin järjestää täällä blogissani webinaarin. Webinaarin, josta olisi iloa mahdollisimman monelle. Hyödyllistä tietoa ja olisi kerrankin jotain vähän erilaista. Samalla saisin itse harjoitusta siihen omaan, tulevaan webinaariini. Ja ei, minun webinaari ei tule sisältämään tarjousta mistään kurssista, koska minulla ei ole mitään omaa kurssia. Minulla on vain halu opetella ja jakaa tietoa!

Monet bloggaajathan tekee live-videoita tai videoita Youtubeen. Itse en vielä ainakaan ole innostunut tuottamaan videoita sinne tai tehdä live-lähetyksiä. Minusta vuorovaikutus on parasta ja tällainen webinaari todella kiehtoo minua kaikista vaihtoehdoista eniten.

Aiheina voisi olla vaikkapa...

Asiakaspalvelu, joka on lähellä sydäntäni ja olenkin aina saanut siitä positiivista palautetta. Elämäni varrella olen ollut hyvin monessa mukana ja monenlaisista tehtävistä on tullut kokemusta. Monesti asiakkaat ovat yllättäneet minut ja antaneet jopa lahjoja. Silti parasta on ollut kuitenkin se hyvä mieli ja aito kiitos. 
Asiakaspalvelu on tärkeä osa yritystoimintaa. Hyvän asiakaspalvelun ansiosta asiakas palaa takaisin ja tuo mukanaan muita. Huono asiakaspalvelu taas tekee hallaa niin yrityksen maineelle kuin kassalle. Siksi asiakaspalveluun kannattaa panostaa! Enkä tarkoita vain työntekijätasolla, vaan tämä koskee myös johtoporrasta. Siitä minulla olisi melkoisen hurjia kertomuksia esimerkiksi täältä Teneriffalta. 

Olen omin silmin nähnyt ja kokenut hyvin monenlaisia paikkoja Suomessa ja Espanjassa. Samaan hengenvetoon täytyy todeta, että Suomessa, meillä Pohjois-Karjalassa olen ollut elämäni parhaimmissa työpaikoissa. Espanjassa Titanic-näyttelyssä työskentely oli yksi mahtavimmista kokemuksistani.

Espanja. Asiakaspalvelun lisäksi minulla on paljon Espanja-tietoutta, jota voisin jakaa. Miten tulla Espanjaan? Mitä asioita pitää ottaa huomioon? Mikä on nie? Miten löytää asunto? Miten oppia kieli? Minne matkustaa Espanjassa? Nämä kysymykset tulevat mieleen ainakin aluksi, mitä kaikkea voisinkaan kertoa Espanjasta.

Elämänmuutos. Muutoksen tuulet puhalsivat vai pitäisikö sanoa, että suorastaan pauhuivat reilu vuosi sitten. Sillä tiellä ollaan edelleen. Matkan varrella haluamani suunta on selkiytynyt ja nyt minulla on päämäärä, jota kohti kulkea. Mutta vastoinkäymisiltä en ole voinut välttyä. Haluaisitko kuulla, miten olen selvinnyt? Voisin antaa vertaistukea ja omia vinkkejäni elämänmuutokseen, mutta toisaalta tsemppiä niiden omien unelmien saavuttamiseen. Tiedän, miltä tuntuu olla pohjalla. Tiedän, miltä tuntuu, kun yrittää ja yrittää ja silti mikään ei onnistu. Tiedän miltä tuntuu, kun saa ties monennenko kerran ei-vastauksen. Olisi inspiroivaa puhua tästä aiheesta ja antaa vertaistukea.
Mitä voimme oppia espanjalaisilta? Kuinka tulla sosiaalisemmaksi? En tiedä, minkälainen kuva teillä on minusta, mutta rivien välistä luettuna luulen tietäväni. Uskon teidän ajattelevan minun olevan jotenkin todella sosiaalinen tapaus. Sellainen, joka tutustuu ihmisiin helposti. 

Noh, minä olen ollut todella ujo ja edelleen koen jollain tasolla olevani. Joskus olen ollut jopa niin ujo, etten ole uskaltanut tutustua muihin. Olen Pohjois-Karjalasta ja lopulta se lupsakka meno tarttui minuun. 

Toisaalta olen joutunut tekemään itseni kanssa töitä ja tiedostamaan monia asioita, jotka vaikuttavat siihen, millaisen kuvan ihmiset saavat minusta. Tämä toisaalta liittyy myös taas siihen asiakaspalveluun, mutta toisaalta elämään. 

Elämässä, yhteiskunnassa, on tavallaan pakko olla muiden kanssa tekemisissä. Minusta kasvatettiin ”kiltti tyttö”, mutta Espanjassa olen oppinut temperamenttisuutta. Enää en kaikkeen suostu ja nykyisin ei tee tiukkaa sanoa EI. Se ei silti tee minusta huonoa ihmistä. Ja olen tällaisenaan edelleen miellyttävä tyyppi. 

Voisin siis kertoa omien kokemuksieni kautta ja jokainen voisi peilata siihen omaa tilannettaan. Ja uskon, että jokainen voi oppia jotain espanjalaisilta ja heidän elämänmenostaan.
Bloggaus. Mitä olen oppinut bloggaamisesta kaikkien näiden vuosien varrella? Miten minun artikkelini syntyvät? Mistä saada ideoita blogipostauksiin? Olen blogannut jo 7 vuotta tavoitteenani kehittyä kirjoittajana. Jotain olen oppinut!
En tiedä ollenkaan oletteko samaa mieltä. Lähteekö ajatus jatkoon vai ei? Järjestänkö teille ilmaisen webinaarin?

Mutta sehän selviää yhdellä ainoalla tavalla. 
1. Kommentoi tähän alle, mistä yllä olevista aiheista haluaisit webinaarin tai ehdota minulle uutta aihetta? Olen avoin uusille ideoille, mutta en voi tietenkään luvata mitään. Webinaarin tulisi olla aihealueesta, jonka osaan ja hallitsen ja josta olisi teille mahdollisimman paljon hyötyä.

2. Milloin? Minulle kävisi esimerkiksi ylihuomenna keskiviikkona vappuna 1.5. klo 18 (Suomen aikaa), sunnuntaina 5.5. tai maanantaina 6.5. klo 20 (Suomen aikaa).

3. Olisiko tästä iloa muille? Kerro eteenpäin. Mitä enemmän porukkaa olisi mukana, sen parempi webinaarista tulisi. Jos mukana olisi vähintään vaikka viisi henkilöä, niin se olisi hyvä. En tosiaan halua mitään monologia pitää, vaan olen kiinnostunut kuulemaan sinun ajatuksiasi ja vaihtaa mielipiteitä.

Joten… Kirjoita kommenttisi alle!
post signature





PS. Tekisin vain yhden webinaarin, joten äänestä aihetta, josta olet aidosti kiinnostunut. Joka tapauksessa nuo kaikki aiheet sopivat hyvin tulevieni postauksieni aiheiksi, sai webinaari sitten kannatusta tai ei.

EDIT: Peruin webinaarin, koska näytti, ettei tulijoita ole. 

4 kommenttia:

  1. Kannatan elämänmuutosta aiheena. Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksiasi...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä voisi olla! Webinaari voisi olla sunnuntaina. Siihen mennessä ehtii selvittää, miten homma toimii. :D Huominen tulisi liian äkkiä.

      Poista
  2. Elämänmuutos kiinnostaa täälläkin aiheena, pidit sitten tulevaisuudessa webinaarin tai et! :) Webinaarit ovat monelle suomalaiselle varmasti yhä aika vieraita, ja tuo vuorovaikutuksellisuuskin varmasti pelottaa, jos/kun ei siis "saa" vain katsella/kuunnella passiivisena, vaan pitäisi osallistua. :D Minullekin webinaari on tuttu lähinnä vain sanana, ei niinkään käsitteenä, eli en tiedä, mitä kaikkea webinaari voi sisältää ja minkälaisen sisällön tuottamiseen se on hyvä työkalu/kanava. Ehkä kerrot meille lisää itse webinaarien ideasta, jos/kun joskus pidät sellaisen. Hienoa muutenkin, että puhkut ideoita ja haluat kokeilla rohkeasti uutta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, no mutta hyvä tietää, että olisi ollut kiinnostusta! :) Kyllä minulla olisi halua järjestää webinaareja. Tajusin, että ehkä Youtube Live ei ollut paras valinta, koska ehkäpä osallistujat olisivat halunneet pysyä anonyymeina ja chatissa olisi näkynyt ilmeisesti Google profiilin nimi. Tämä voi olla yksi syy.

      Webinaarini olisi juuri menossa, jos en olisi peruuttanut, mutta näytti, ettei kukaan pääse paikalle. Niin webinaari on tosiaan kuin seminaari mutta verkossa. Järjestäjä on yleensä suurimmaksi osaksi äänessä ja sitten kysyy kysymyksiä, mikä luo sitä vuorovaikutusta.

      Mikään pakko ei ole tietenkään ole olla vuorovaikutuksessa webinaareissa, mutta miun webinaarissa kyllä, koska se olisi ollut sellainen pienempi tilaisuus. En usko, että tykkäisin vetää monologeja, vaan mieluiten kysellä. Ja tämä olisi ollut sellainen rento "kahvipöytäkeskustelu", mutta vain verkossa. :D

      Kaikkea pitää yrittää ja olla rohkeutta toteuttaa tällaisia päähänpistoja! Sitä joko voittaa tai oppii jotakin. :) Mukavaa sunnuntaita! <3

      Poista

Kiitos kommentistasi! :)