perjantai 17. elokuuta 2012

MATKANJÄRJESTÄMISHÄSSÄKKÄ

Ennen kuin Teneriffan matka on edes alkanut, niin jo vain on ehtinyt tulla mutkia matkaan. Olen tarkka, mitä tulee matkanjärjestelyyn ja hoidan kaikki mahdolliset asiat ennen matkalle lähtöä. Siten reissun päällä aikaa ei kulu asioiden hoitamiseen, vaan voin keskittyä itse matkasta nauttimiseen. :)

Teneriffalla liikkuminen onnistuu parhaiten autolla. Halusin siis varata auton etukäteen. Se osoittautui hankalammaksi kuin olin kuvitellut! Olin jo melkein vahvistamassa varausta, kun luin autonvuokrauksen ehdot hieman tarkemmin. Ensinnäkin autoa vuokratessa täytyy maksaa pantti, mikä on ihan ok. Ihmettelin vain, kun sen suuruudesta ei ollut mainintaa?! Lisäksi pantin maksu ei onnistu esim. käteisellä, vaan ainoastaan luottokortilla. Minulla ei sitä ole, sen myönnän. Mutta ei ole monella muullakaan. Minua harmittaa suunnattomasti, että me, jotka olemme omatoimisia ja haluamme etsiä mahdollisimman edullisia matkoja internetin avustuksella, niin sitten osuu kohdalle ”vaaditaan luottokorttia”. Ristiriitaista, vai mitä?

En sitten varannut sitä autoa, vaan päätin, että paras ottaa yhteyttä suoraan yritykseen ja kysyä, olisiko mahdollista maksaa pantti jotenkin muuten kuin luottokortilla. Lisäksi tiedustelin pantin suuruutta.

Arvatkaa, mitä sain vastaukseksi? He vaativat autonvuokraussopimusta ym. papereita, jotta voisivat avata minun tapauksen tutkiakseen tilanteen. Olin hämilläni. Minun varsinaisiin kysymyksiini ei oltu vastattu (liekkö edes lukeneet miun viestiä?!) ja hassua kyllä, kun en tosiaan ollut edes vielä vuokrannut autoa ja halusin vain varmistua, voiko sen (kirotun) pantin maksaa jotenkin muuten kuin luottokortilla toimistossa x. Niinpä kirjoitin heille, ettei tarvitse avata tapausta, vaan tosiaan haluaisin vain tiedustella em. asiaa. Heiltä sain vastaukseksi: ”Kiitos viestistänne. Informoimme, että etukäteen suoritettavat maksut voi tehdä pankki-tai luottokortilla. Sen jälkeen autoa hakiessanne, pääasiallisen kuljettajan täytyy esittää  LUOTTOKORTTI tai hänelle ei anneta kulkuneuvoa.” 
Kuva on lainattu täältä.

Kirjoitan tämän kaiken, jotta tiedätte olla varovaisia autoa vuokratessa. Pikkutekstit kannattaa lukea huolella ja tosiaan, maksu ei välttämättä onnistu muuten kuin luottokortilla. Olkaa siis tarkkoina!

Sanomattakin lienee selvää, että me emme vuokraa autoa kyseistä autonvuokrausfirmasta. Harmi juttu, kun kyseessä on kuitenkin kansainvälinen yritys, niin mietityttää, miksi asiat on noin? Sitä luulisi, että isossa yrityksessä olisi järjestetty siten, että jokainen maksava asiakas on tervetullut.

Onneksemme eräs tuttava, joka on erittäin kokenut Kanarian saarten reissaaja, vinkkasi toisesta autonvuokrausyrityksestä, josta hänellä oli vain pelkkää hyvää sanottavaa. Kaiken lisäksi paikallinen (kanarialainen) yritys. Ehkäpä siis vuokraamme auton heiltä. :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! :)