torstai 4. heinäkuuta 2013

KASVIHARVINAISUUS

Tänä kesänä olen havahtunut ympäröivään luontoon yhä enimmissä määrin. Olen kerännyt kimpun jos toisenkin ja ihastellut kukkien ja luonnon kauneutta. Olen tehnyt terassia viihtyisämmäksi hankkimalla kauniita kukkia.

Metsälammella uinti keskellä ei mitään on ollut rentouttavaa. Siinä missä olen nähnyt niitä tavallisia kukkasia, niin olen nyt myös tutustunut todelliseen harvinaisuuteen. Tämä on nyt varmaankin sellainen once-in-a-lifetime -kokemus... Meillä päin kasvaa nimittäin eräs hyvin harvinainen ja suojeltu niittykasvi, jonka olemassaolosta en ollut edes tietoinen! Kasvin nimikään ei ollut entuudestaan tuttu. Olin todella innoissani asiasta, että tuolla, pikku niityllä, kasviharvinaisuus!

Kyseessä on eräs katkero, joita esiintyy Suomessa vain muutamassa kymmenessä paikkaa. Ammoisina aikoina se menestyi kedoilla ja laitumilla, mutta nyt kun perinteinen laiduntaminen on hävinnyt, niin sitä myöten kasvikin on joutunut vaikeuksiin. Jostain syystä se kuitenkin kasvaa tuossa.

Oli niin jännittävää ensin saada tietää tuosta kasviharvinaisuudesta. Sitten vielä yrittää etsiä tihrustaa sitä monien muiden kukkien joukosta. Kunnes löysin sen! Tai niin ainakin luulin. Kuvasin sitä innoissani ja varsinkin, kun näin niitä niin monta. Sitten kuulin, että olinkin kuvannut toista kasvia, joka on netin kuvissa hämäävästi samannäköinen, mutta ei ole se. Blaah. Noh, onneksi sitten sain loppuviimein yhden täydellisen kuvan siitä. Tässä, olkaa hyvät.
Gentianella amarella.
post signature

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! :)